6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoor
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft in totaal 4,6 miljard euro gereserveerd voor het totale programma PHS, dat ook het traject OV-SAAL en de aanpassing van de sporendriehoek Noord-Nederland. Met het programma wordt de groei van het reizigers- en goederenvervoer per spoor tot 2020 mogelijk gemaakt. Met de uitvoering van PHS stijgt het aantal reizigerskilometers met ruim 40% ten opzichte van 2008.
‘Maatwerk6/6’ i.p.v. spoorboekloos
Het kabinet kiest voor de ‘maatwerk6/6’ variant voor de corridors Schiphol - Utrecht – Arnhem/Nijmegen, Alkmaar – Amsterdam - Utrecht – Den Bosch – Eindhoven en Den Haag – Rotterdam – Breda - Eindhoven.
In het afgelopen jaar heeft het kabinet samen met de spoorsector gewerkt aan een voorkeursbeslissing voor het spoorboekloos reizen. Er is nu gekozen voor variant ‘maatwerk6/6’. De voorkeursbeslissing voorziet ook in goede, veilige en routering van de goederentreinen.
Dit kabinetsbesluit betekent onder meer dat er op verschillende plaatsen extra infrastructuur gerealiseerd moet worden. Daarbij wordt aandacht besteed aan maatregelen tegen geluidsoverlast en trillingen. Ook de bereikbaarheid en de veiligheid rond overwegen krijgen bijzondere aandacht.
Auteur: Joske van Lith
Met de uitvoering van PHS stijgt het aantal reizigerskilometers met ruim 40% ten opzichte van 2008.
Reactie plaatsen •