400.000 bakfietsen in 2025
400.000 bakfietsen over 10 jaar in Nederland moet mogelijk zijn, zegt Jos Sluijsmans van Fietsdiensten.nl. Factoren die daarvoor het licht op groen zetten zijn: een goede fietsinfra, beperkte toegang van gemotoriseerd verkeer in de binnencentra, de groei van e-commerce, de kostenefficiëntie van bakfietsen ten opzichte van gemotoriseerde bestelauto’s en de toenemende kwaliteit van bakfietsen.
Vrij venten
In zijn sessie toonde Sluijsmans diverse toepassingen van de bakfiets. Bijvoorbeeld die van een eigen onderneming. ‘In Nijmegen is venten bijvoorbeeld vrij, dus kun je allerlei zaken verkopen vanuit je bakfiets.’ Daarnaast presenteerde hij succesvolle voorbeelden van bakfietsen als vervoermiddel voor koeriers- en bezorgdiensten. Bijvoorbeeld Bubble Post dat vanuit België nu opereert in vier Europese landen en een omzetstijging reëel acht van drie ton per maand, naar 3 miljoen euro per maand.
Containerization
In Nederland heeft DHL de voordelen van de bakfiets ontdekt en intussen al 10 procent van het bestelwagenpark vervangen door bakfietsen. Dat levert een besparing van meer dan 400.000 euro op en 27 procent uitstootreductie. Nieuwe innovaties zijn onder meer de containerization: een eenvoudige bakfietscontainer los- en laadconstructie en een koelbakfiets met zonnepanelen. En ook voor het persoonlijke leven zijn er intussen allerlei bakfietsen voorhanden van de trouwbakfiets tot de uitvaartbakfiets.
Drie bakfietsen op één autoparkeerplaats
‘En vergeet niet’, benadrukt Sluijsmans, ‘Als je de bakfiets echt beschouwt als een kleine bestelauto in plaats van een grote fiets, kun je makkelijk drie bakfietsen kwijt op één autoparkeerplaats.’
Auteur: Else Adriaans

Reactie plaatsen •