3,5 miljoen euro voor onderzoek efficiëntere accu
De nieuwe accu, gebaseerd op een zink-kunststof systeem, moet goedkoop zijn, ongevoelig zijn voor weersomstandigheden en tegelijk geen milieuschade veroorzaken. Daarnaast moet de oplaadtijd van de accu kort zijn, de accu mag niet te zwaar uitvallen en bovendien moet het gebruikte materiaal niet brandgevaarlijk zijn. De huidige Li-ion accu is relatief zwaar, duur, is gevoelig voor kortsluiting en kan tamelijk gemakkelijk in brand vliegen.
Opladen
Volgens de plannen moet de efficiency van het opladen en ontladen na 1.000 cycli nog steeds boven 90 procent liggen. Het zogeheten PolyZion-project krijgt 3,5 miljoen euro subsidie via het 7e Kaderprogramma van de EU, deelnemende partijen zijn onder meer het Russische Favorsky Irkutsk Institute of Chemistry, Kema Nederland en het Canadese Institute de Recherche d’Hydro-Quèbec.
Auteur: Eveline Korving
De Europese Unie ondersteunt het PolyZion-onderzoek naar een vernieuwde snellaadbare accu.
Reactie plaatsen •