320 miljoen euro voor veiligere spoorwegovergangen
Staatssecretaris Mansveld (IenM) stuurde maandag 24 juni het Landelijke Verbeterprogramma Overwegen, onderdeel van het regeerakkoord, naar de Tweede Kamer. Een programma dat de veilige doorstroming van trein- en wegverkeer op overwegen verbetert. Voor de aanpak van overwegen heeft Mansveld in totaal 320 miljoen euro gereserveerd.
Met meer aandacht voor het beïnvloeden van gedrag van weggebruikers, innovatie, het anders afstellen van verkeerslichten en aanpassen van weginfrastructuur wil de staatssecretaris het aantal incidenten op kruisingen van wegen met spoorwegen verder terugbrengen. De nieuwe aanpak uit het Landelijke Verbeterprogramma Overwegen richt zich naast de veiligheid vooral op een verbetering van de doorstroming van het wegverkeer zoals auto’s en fietsen op deze plekken.
Veiligheid en doorstroming
Sinds 2000 is door het opheffen van overwegen, het plaatsen van overwegbomen en de aanleg van tunnels en viaducten het aantal incidenten op spoorwegovergangen met de helft afgenomen: van meer dan 90 in 2000 naar circa 45 in 2012. Mansveld: ‘Ik vind het belangrijk dat niet alleen het aantal ongevallen bij spoorwegovergangen afneemt, maar dat het verkeer zo snel en veilig mogelijk van de ene kant van het spoor naar de andere kant komt. Hiermee verbetert ook de veiligheid’.
Gefaseerde aanpak
Op de ruim 2600 overwegen in Nederland onderzoeken IenM en Prorail momenteel of de overweg qua veiligheid of qua doorstroming een mogelijk probleem vormt. Op basis van de resultaten bekijkt het ministerie met lokale overheden en ProRail de situatie nader en zoekt, voor die overwegen voor waar dat nodig en mogelijk is, naar mogelijke oplossingen. Het kan daarbij gaan om specifieke maatregelen zoals de aanpassing van verkeerslichten, het inpassen van een fietstunnel of de aanpassing van de routering van het wegverkeer of algemene maatregelen zoals het verbeteren van de dichtligtijden, het verbeteren van procedures of gedragsbeïnvloeding van weggebruikers. Innovatie en kosteneffectiviteit spelen een belangrijke rol bij de keuze van de maatregelen. Naar verwachting worden vanaf 2015 de eerste overwegen aangepakt. Gezamenlijke financiering door Rijk en regio vormt hierbij het uitgangspunt.
Dichtligtijden
De staatssecretaris heeft de Tweede Kamer ook geïnformeerd over een grootschalig onderzoek dat ProRail uitvoert naar verkorting van de tijd dat de overweg gesloten is, de zogenaamde dichtligtijd. Mansveld: ‘Bij sommige overwegen waar de spoorboom al een tijdje naar beneden staat terwijl er nog geen trein langskomt ontstaan niet alleen files, maar ook gevaarlijke situaties. Denk bijvoorbeeld aan mensen die onder de gesloten spoorbomen willen doorglippen. Omdat elke overweg anders is, vergt verkorting van dichtlijgtijden maatwerk. Hoe dat maatwerk eruit gaat zien gaat ProRail nu onderzoeken’. Vanaf eind dit jaar worden daarom 600 meetkastjes geplaatst. De uitkomsten uit die metingen vormen belangrijke input voor maatregelen binnen het Landelijk Programma Overwegen. Op basis van de resultaten neemt ProRail naar verwachting vanaf 2014 maatregelen om de dichtligtijd op de specifieke overwegen te verkorten.
Auteur: Jacques Lorsheijd
Naast veiligheid richt het programma zich vooral op een verbetering van de doorstroming van het wegverkeer zoals auto’s en fietsen bij de overgangen
Reactie plaatsen •