Het Centraal DRIP Management Systeem – kortweg CDMS – van Vialis bestaat nu 25 jaar. Verkeerskunde sprak met Gerald van Dijk, teamleider bij Vialis. Met het CDMS beheren wegbeheerders eenvoudig hun Dynamische Route Informatie Panelen (DRIPs). Van Dijk is sinds de beginfase bij het systeem betrokken.
25 jaar Centraal DRIP Management Systeem
“Vijfentwintig jaar terug werden de eerste DRIPS opgeleverd rondom Breda, toen nog voor Rijkswaterstaat Zuid-Nederland. Het CDMS ging toen nog om een functioneel, technisch ontwerp, specifiek voor die ene verkeerscentrale – want dat was nou eenmaal het bestek. We dachten wel al, ‘we gaan vast vaker dit soort systemen bouwen’, en hebben toen een soort middleware gebouwd, zodat we op een generieke manier nieuwe systemen konden bouwen. Want hoewel de systemen per centrale verschilden, hadden ze wel gemene delers. Denk aan gebruikers die moesten inloggen, DRIPS om te beheren, routeteksten om op de borden te tonen. Die onderdelen hebben we modulair gestandaardiseerd. De gebruiker in de verkeerscentrale hoefde toen al alleen maar op een wegvak te klikken en bijvoorbeeld een omleiding aan te geven, de rest ging dan vanzelf.”
Standaardisering
“Uit die beginfase is het huidige CDMS ontstaan”, vervolgt Van Dijk, “dat al 25 jaar stabiel draait en nog steeds actief wordt gebruikt. In het verleden hadden we regelmatig te maken met partijen die veel aparte afdelingen hadden met eigen communicatieprotocollen en software, dat was niet heel handig. Dat ons systeem modulair is opgebouwd, en dus makkelijk aan te passen is aan elke unieke situatie, hielp enorm.”
Voldoen aan gebruikerswensen
“We zijn gaandeweg overgegaan van een losse applicatie die je elke keer moet opstarten op de bedien-pc, naar een web-interface. Die hebben we sámen met de gebruikers die er mee moeten werken ontwikkeld. Dat maakt dat het systeem eenvoudig en gebruiksvriendelijk werkt, precies hoe de gebruiker het verwacht. Dat verklaart ook het succes van het systeem. Er zijn gebruikers van het eerste uur die nog steeds met het CDMS werken.”
Toekomstbeeld: zonder CDMS?
“We gaan op de weg steeds meer naar in-car informatie, door systemen in de auto en door apps. Die digitalisering zorgt ervoor dat de algemene gedachte is dat DRIPS op den duur kunnen verdwijnen, en daarmee ook het CDMS. Dat geluid hoorde je jaren geleden al, maar het gaat allemaal niet zo hard als men dacht. Je zit namelijk ook nog met veel voertuigen op de weg die nog helemaal niet voorzien zijn van in-car informatiesystemen. Je ziet wel een samensmelting van systemen, bijvoorbeeld koppelingen tussen DRIPS en verkeerslichten. Samen werken aan de infrastructuur van de toekomst, daarmee bereik je, net als bij het CDMS, uiteindelijk het beste resultaat.”