200 hybride bussen in regio Utrecht
De hybride bussen besparen ruim 1 miljoen liter diesel per jaar. Hiermee neemt de uitstoot van uitlaatgassen af. De bussen hebben twee motoren die de aandrijving regelen; een dieselmotor en een elektromotor. Een elektromotor die als dynamo werkt zorgt er voor dat de energie die vrijkomt bij het remmen wordt opgeslagen. Daarna helpt de elektromotor met de opgeslagen energie de bus weer te accelereren. Aangezien er in het stadsverkeer veel geremd wordt kunnen de bussen ook vaak elektrisch rijden. Deze hybride combinatie van diesel met een elektromotor levert naar verwachting een brandstofbesparing op van tenminste 20%. Voor de concessieperiode 2011-2019 is dit in totaal 9 miljoen liter diesel. De chauffeurs besparen door het aanpassen van hun rijstijl zelfs nog meer brandstof. Zij worden opgeleid voor dit 'Nieuwe Rijden'. Een maximale besparing van fossiele brandstof is een eis in de aanbesteding. Bestuur Regio Utrecht bewaakt de uitvoering hiervan.
Het stadsbestuur van Utrecht is blij met de beslissing. Wethouder Verkeer, Milieu en Openbare Ruimte Ingrid de Bondt van Utrecht is een fervent voorstander van milieuvriendelijk vervoer: 'Hybride bussen zorgen niet alleen voor een schoner leefmilieu, maar zorgen ook voor minder geluidsoverlast. Een dubbel voordeel voor bewoners en bezoekers van onze stad.'
De gemeente Utrecht is ambitieus als het gaat om het terugdringen van het gebruik van fossiele brandstoffen. Zo is Utrecht overgestapt op groene stroom, wordt het energiegebruik in de eigen gebouwen en bij de openbare verlichting naar beneden gebracht, is er een duurzaam inkoopbeleid en 'verschoont' de gemeente het eigen wagenpark. Ook stimuleert de stad het gebruik van elektrisch vervoer binnen het Utrechts bedrijfsleven. De cargohopper van firma Hoek Transport is daarvan een goed voorbeeld.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •