190 Friese leerlingen fietsen 40.000 km in 62 dagen
Samen met Veilig Verkeer Nederland is de campagne uitgevoerd. Een speciale app is in opdracht van Mobycon ontwikkeld door Beemo, en gebaseerd op de Naviki-fietsapp. De campagne is in 2015 uitgerold in de Provincie Fryslân.
De uitdaging voor leerlingen was om in zo weinig mogelijk dagen tijd een totale afstand van 40.000km te fietsen. Onderweg werden vijf steden virtueel aangedaan en konden bonuskilometers worden gewonnen. Bij elke mijlpaal, kregen de deelnemers klassikaal informatie over de stad, het verkeer en de plaatselijke gewoonten.
80 dagen-app
De kilometers die de kinderen fietsen worden bijgehouden in de 80dagen-app. De leerlingen, die allen een smartphone te leen krijgen, kunnen zo elk gefietst traject uploaden, en bijdragen aan het totale doel van 40.000km. De drie groepen en drie leerlingen die aan het eind van de campagne het meeste aantal kilometers hebben gefietst, krijgen een prijs.
De Friese campagne heeft naast een hoeveelheid fietskilometers, ervaring en kennis over fietsen en het verkeer in andere landen, ook saamhorigheid opgeleverd. De strijdbijl om als individuele winnaar uit de bus te komen werd met de jacht op het hoogste gemiddelde met regelmaat tijdelijk begraven. De opdrachten leverden interessante en soms hilarische uitkomsten op.
Na anderhalf uur feest wordt de Friese campagne officieel afgesloten op 17 juni. Niet definitief, want de kant en klare campagne staat al weer klaar voor de volgende groep. Meer informatie op www.80dagen.com.
De competitieve fietscampagne 'Rond de wereld in minder dan 80 dagen' is ontwikkeld door Mobycon op basis van het 80-dagen-concept van de Deense bedrijven Aros Kommunikation, Attention8 en Veksø.
Reactie plaatsen •