150 meter boogbrug in één keer over Amsterdam-Rijnkanaal getild
De Uyllanderbrug, een stalen boogbrug van 150 meter lang, 30 meter breed en 24 meter hoog, wordt op 15 september in één keer over het Amsterdam-Rijnkanaal geplaatst. Deze constructie is cruciaal in het infrastructuurproject Oostelijke Ontsluiting IJburg (OOIJ). In 2014 wordt deze ‘toegangspoort tot Amsterdam’ in gebruik genomen.
In de week voorafgaand aan de plaatsing wordt de 3 miljoen kilo zware constructie acht meter opgevijzeld, waarna de dag voor de plaatsing tien wagens voor exceptioneel transport de megaconstructie richting het water rijden. Daar nemen twee pontons het over die de brug uiteindelijk naar zijn definitieve plek varen.
Ontwerp Uyllanderbrug
Architect Wim Quist maakte het ontwerp van de in totaal 350 meter lange Uyllanderbrug. Het boogdeel is 150 meter lang, de overige delen aan weerszijden zijn de zogenoemde ‘aanbruggen’. Deze zorgen voor de aansluiting op de landhoofden. Het totaal weegt 45 miljoen kilo. De stalen boogbrug is in drie fasen vanuit het Belgische Eeklo in delen naar Amsterdam gevaren. Het ‘bouwpakket’ is naast de uiteindelijke plek van de brug de afgelopen maanden aan elkaar gelast. Na voltooiing ligt het hoogste punt op 34 meter boven NAP; de doorvaarthoogte bedraagt bijna 10 meter.
Oostelijke ontsluiting IJburg
De Uyllanderbrug, met twee keer twee rijstroken voor gemotoriseerd verkeer en een vrijliggend fietspad, is onderdeel van een omvangrijk infrastructureel project, de Oostelijke Ontsluiting IJburg (OOIJ). Deze verbindt de snelwegen A1 en A9 bij knooppunt Diemen met de eilandenwijk en daarmee met de rest van Amsterdam. Voor de 16.000 inwoners van IJburg betekent de brug een volwaardig alternatief voor de Enneüs Heermabrug, nu nog de enige ontsluiting. Ook maakt de nieuwe toegangspoort tot Amsterdam de verdere groei van IJburg mogelijk.
Projectbureau IJburg
Uitzonderlijk aan de OOIJ is behalve de techniek ook de samenwerking tussen een zeer groot aantal partijen. Zo werken de gemeenten Diemen en Amsterdam samen met onder meer de provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat, het ministerie van EL&I, Staatsbosbeheer, Waternet, Nuon en Groengebied Amstelland en Stadsregio Amsterdam. Het grondwerk wordt gedaan door Boskalis en De Vries & van de Wiel, de brug wordt gebouwd door de combinatie Aannemingsmaatschappij CFE en Victor Buyck Steel Construction. Ingenieursbureau Amsterdam (IBA) verzorgt de engineering, directievoering en toezicht. Opdrachtgever is Projectbureau IJburg.
Van de bouw van de brug én het invaren is ook een animatiefilmpje gemaakt.
Reactie plaatsen •