130 km/uur op filegevoelig deel van A20
De SGP stelt dat dit snelweggedeelte nu reeds bekend staat vanwege geregeld voorkomende ongevallen en erg filegevoelig is. De minister bevestigd het voornemen om de maximumsnelheid te verhogen dat is kenbaar gemaakt in een ontwerp verkeersbesluit. Ook stelt zij dat er geen ontwerpbeperkingen zijn op het traject A20 Prins Alexander – Moordrecht die een snelheidsverhoging uitsluiten.
Gemiddeld ongevalrisico
De minister wijst ook op de meest recente publieksrapportage ‘Veilig over Rijkswegen’ van april 2015, dat aangeeft dat het ongevalsrisico op dit autosnelwegtraject in de categorie ‘gemiddeld’ valt.
Inspraak
De SGP vraagt verder of de minister bereid is om te werken aan een nieuw wegbesluit waarin alle betrokken partijen, waaronder kritische gemeenten, zich kunnen vinden en dat recht doet aan de hoogste eisen van verkeersveiligheid en vermindering van filegevoeligheid. De minister verwijst naar de inspraakmogelijkheid waarin het verkeersbesluit voorziet en benadrukt dat de ingebrachte zienswijzen van belanghebbenden door Rijkswaterstaat worden beoordeeld en worden meegenomen in de formulering van een definitief verkeersbesluit.
Druk
De minister erkent ten slotte dat de A20, ondanks verbeteringen aan de infrastructuur een drukke weg blijft waar de kans op file relatief groot is.
Er zijn geen ontwerpbeperkingen om de maximumsnelheid te verhogen naar 130 km/uur op een druk en filegevoelig deel van de A20, schrijft de minister van IenM aan de Tweede Kamer
Reactie plaatsen •