100.000 extra treinritten in 2013
In 2013 zullen 35 vervoerders 3,3 miljoen treinritten uitvoeren. Dat is een stijging van 100.000 treinritten ten opzichte van dit jaar. Ook wordt de snelheid van het goederenvervoer verhoogd, zodat er meer capaciteit ontstaat.
Naast de Hanzelijn (Lelystad-Zwolle), worden negen nieuwe stations in gebruikgenomen.
Puzzel
ProRail heeft samen met NS, Arriva, Connexxion, Syntus, Veolia, DB Schenker en de andere vervoerders overeenstemming bereikt over de verdeling van de capaciteit op het spoor. De nieuwe dienstregeling gaat in op zondag 9 december 2012.
Niet alleen de komst van de Hanzelijn heeft effect op het samenstellen, maar ook de dienstregelingswensen van de vervoerders. Ongeveer 30 procent van de treinen krijgt in de nieuwe dienstregeling een aangepaste vertrektijd.
Hanzelijn
Na bijna zes jaar bouwen en testen is de nieuwe spoorverbinding Lelystad-Zwolle gereed, De snelste verbinding van Noord-Nederland naar Amsterdam en Schiphol loopt dan via Lelystad en niet meer via Amersfoort en Utrecht, en is 10 minuten sneller.
9 nieuwe stations
In de dienstregeling 2013 worden 9 nieuwe stations toegevoegd aan het Nederlandse spoorwegnet. Groningen Europapark, Almere Poort, Halfweg-Zwanenburg, Hengelo Gezondheidspark, Utrecht Leidsche Rijn (medio 2013), Hoevelaken en Maastricht Noord (medio 2013) zijn door ProRail gebouwd. Daarnaast worden er twee nieuwe stations, Dronten en Kampen Zuid, opgeleverd aan de Hanzelijn.
Reizigersvervoer
Arriva neemt drie spoorlijnen in de Achterhoek over van Syntus (Zutphen-Winterswijk, Arnhem-Winterswijk, Arnhem-Tiel). Daarnaast gaat Arriva rijden op twee trajecten (Apeldoorn-Zutphen en Zwolle-Emmen) die voorheen door NS werden geëxploiteerd. In de spits zal op dit traject tot Coevorden de frequentie worden verhoogd tot vier keer per uur. Hermes/Connexxion (onder de naam BRENG) is de nieuwe vervoerder op het traject Arnhem-Doetinchem en zal op dit traject samen met Arriva rijden. NS verhoogt per 9 december de frequentie op de lijnen Zwolle-Groningen, Zwolle-Leeuwarden, Deventer-Hengelo en Eindhoven-Sittard. Medio 2013 gaan ook meer treinen rijden tussen Woerden en Utrecht.
Goederenvervoer stabiliseert en rijdt sneller
Het goederenvervoer zal het komende jaar stabiliseren. Het aantal treinritten dat is aangevraagd door de verschillende goederenvervoerders is vergelijkbaar met 2012. Goederentreinen rijden met ingang van de nieuwe dienstregeling op een aantal trajecten 95 km per uur in plaats van 85 kilometer per uur. Door de verhoging van de snelheid ontstaat er meer capaciteit waardoor er meer treinen kunnen rijden.
Veiligheid en milieu
Naast ruimte voor reizigers en goederen wordt de veiligheid voor baanwerkers verhoogD: bepaalde werksituaties worden niet meer toegestaan, zoals bijvoorbeeld werken op een ‘eiland’ waar omheen de treinen blijven rijden. Ook is de nieuwe dienstregeling getoetst op de nieuwe geluidwetgeving (De zogenaamde geluidproductieplafonds) en spoorwegveiligheid; vooral op het risico op roodseinpassages rondom gepland onderhoud.
Auteur: Joske van Lith
In 2013 worden 100.000 treinritten meer uitgevoerd dan in 2012
Reactie plaatsen •