100 Miljoen euro voor Amsterdamse fietsers
100 Miljoen euro moet Amsterdam in de komende vijf jaar op de fiets helpen en houden en tegelijk een stedelijk verkeersinfarct voorkomen. Dat is de inzet van het Meerjarenbeleidsplan Fiets 2006-2010. Eén van de doelstellingen: over vier jaar moeten Amsterdammers voor 37 procent van al hun stedelijke verplaatsingen gebruikmaken van de fiets.
'Er is de afgelopen jaren nog nooit zo veel gedaan om het gebruik van de fiets te stimuleren als in de huidige collegeperiode', meent wethouder verkeer en vervoer Mark van der Horst. Met het nieuwe beleidsplan moet het estafettestokje worden doorgegeven aan het nieuwe college dat na de aanstaande raadsverkiezingen van maart wordt gevormd.
Ten opzichte van peiljaar 1985 heeft het hoofdstedelijk fietsbeleid al zoden aan de dijk gezet: het aantal ernstige letsels onder fietsers daalde 35 procent, terwijl het fietsgebruik 20 procent toenam.
De grootste financiële slokop voor de komende jaren is de infrastructuur. Al werd er de afgelopen jaren veel in het 'Hoofdnet Fiets' geïnvesteerd, er blijven nog veel ontbrekende schakels over waarvan de meeste tot 2010 moeten worden aangepakt. De centrale stad is daarbij wel afhankelijk van de stadsdelen. Ook die moeten in hun beleidsprogramma hoge prioriteit aan de fiets geven.
Betere doorstroming is een ander speerpunt. Streefwaarde is dat fietsers maximaal 30 seconden voor een verkeerslicht moeten wachten. Te beginnen op het hoofdnet gaat Amsterdam de komende jaren ernst maken met deze vuistregel. Op stapel staan verder experimenten met automatische fietsdetectie om sneller groen te geven. Vorig jaar werd al geëxperimenteerd met vier wachttijdvoorspellers voor fietsers. Eerdere proeven voor voetgangers leerden dat dit tot minder roodlichtnegatie leidt.
Diefstal
Fietsendieven vormen in Amsterdam al decennialang een spaak in het wiel om mensen in het zadel te krijgen en te houden. Jaarlijks raken in de hoofdstad 75.000 mensen hun tweewieler kwijt. De aangiftebereidheid is met 10 procent laag. Met anti-diefstalcampagnes, extra handhaving en fikse straffen is het kwaad de afgelopen jaren ingedamd. Nu wordt inmiddels één op de 10 in plaats van één op de vijf fietsen gestolen. In 2010 moet dit nog verder gedaald zijn tot één op de 15 fietsen. Themazittingen van het OM met veel georganiseerde publiciteit moet slachtoffers van diefstal duidelijk maken dat aangifte wel degelijk loont.
Betere (bewaakte) stallingen moeten bij dit streven een handje helpen. Nu zijn er vijf bewaakte zogeheten Locker-stallingen. De komende jaren moet een compleet netwerk worden gevormd. Nieuwe stallingen komen er onder meer aan het Leidse- en Rembrandtplein. Ook voorzien is een tweede 'fietsflat' bij Amsterdam CS. Onderzoek van de dienst Infrastructuur en Verkeer en Vervoer toont aan dat goede parkeerfaciliteiten voor de fiets in de directe omgeving van woonbuurt en bestemming het fietsgebruik met 10 procent kunnen opvijzelen.
Van de vereiste 100 miljoen euro komt de helft voor rekening van de centrale stad. Stadsdelen dragen naar rato bij. De rest komt uit de fondsen van het Regionaal Orgaan Amsterdam (ROA), dat overigens separaat een aanvraag van 100 miljoen euro bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft ingediend voor fietsenstallingen bij ov-knelpunten. Het leeuwendeel daarvan ligt in de gemeente Amsterdam.
Reactie plaatsen •