Vier experts over het volle energienet
Nederland is Europees kampioen buselektrificatie, maar we hebben nog zo'n driekwart te gaan. Netbeheerders kunnen nu al bijna geen nieuwe aansluitingen meer realiseren. Wat kunnen we doen? We spreken erover tijdens de Zero Emissie Conferentie op 13 april in Arnhem.
Aan het panelgesprek nemen deel: Paul Broos (ElaadNL), Gerard Hellburg (Vervoerregio Amsterdam), Michel van der Mark (Qbuzz) en Emiel Trommelen (Stevin).
Broos weet dat van de huidige Energiewet beperkingen geeft aan netbeheerders. Een nieuwe Energiewet biedt mogelijkheden, alleen intussen moeten we zoeken naar kortetermijnoplossingen. Eén daarvan ziet hij in energiehubs, met meerdere organisaties en samenwerkingsvormen. Emiel Trommelen is energiehubexpert bij Stevin en gaat in op het organiserend vermogen van energiehubs.
Van der Mark ziet kansen in flexibilisering door energieleveranciers. “We moeten de snelweg niet verbreden, maar efficiënter benutten”. De ov-sector kan als aanjager gelden van deze flexibiliteit, omdat laadstrategieën voorspelbaar zijn. Dat vraagt om een andere manier van denken en betekent dat gebruikers geen te groot vermogen bij netbeheerders moeten aanvragen (‘handdoekjes leggen’).
Eind 2022 zijn nieuwe e-laadpalen op de IJ-zijde van het Centraal Station in Amsterdam geopend, stelt Gerard Hellburg. Hij gaat in op de samenwerking van stadsvervoerder GVB met EBS en Transdev, die hun laadinfra met elkaar moeten delen. Ook toont recent onderzoek aan dat reizigers liever in een e-bus zitten dan in een dieselbus.
Kom naar de Zero Emissie Conferentie
Broos, Trommelen, Van der Mark en Hellburg nemen deel aan het panel ‘Elektriciteitsnet onder spanning’ tijdens de Zero Emissie Conferentie op donderdagochtend 13 april, bij gastheer ElaadNL in Arnhem. Wilt u erbij zijn? U kunt zich nog aanmelden.
Meer over de energie-opgave die voor ons ligt leest u in dit interview met Pallas Agterberg, change officer bij netbeheerder Liander. Dit artikel verscheen in Verkeerskunde 1/2023.
Reactie plaatsen •