De vraag naar verkeersdata is enorm toegenomen. Goede data is essentieel voor het opstellen van goed beleid. Juist relevante en actuele data over fietsintensiteiten mag niet ontbreken. VIA Software introduceert nu: alle fietsintensiteiten in kaart.
VIA Software presenteert: Landelijke Fietsintensiteiten in kaart
Het VIA-platform biedt per direct inzicht in alle fietsintensiteiten in Nederland. Alle fietsintensiteiten van alle wegen in Nederland zijn eenvoudig te raadplegen. Niet alleen de fietsintensiteit, maar ook het reismotief en dagdeel zijn gemakkelijk op de kaart te tonen. Door de datalaag met fietsintensiteiten over de andere kaartlagen te leggen zijn ook verbanden tussen drukte en fietsveiligheid te achterhalen.
Van rotondes naar alle wegen
VIA Software presenteerde in 2022 een onderzoek over verkeersveiligheid op rotondes. Dat leverde toen al een vruchtbare samenwering met DAT.Mobility op, en inzicht in fietsintensiteiten op rotondes. Per 1 november houdt het overzicht niet op bij rotondes, maar biedt het VIA-platform inzicht in alle fietsintensiteiten in Nederland. De nieuwe dienst ‘fietsintensiteiten’ is beschikbaar als abonnement in de software.
Alle info op één plek
Giedo Donkers, CEO bij VIA Software: “Ik wilde graag onderzoeken of er verschillen in veiligheid opduiken als je fietsintensiteit op rotondes gaat analyseren. Daar wilden we graag mee testen. Dat was de eerste stap waar we elkaar in konden vinden.”
Uiteindelijk resulteerde de samenwerking met DAT.Mobility in een nieuwe dienst voor wegbeheerders, die VIA nu op de markt brengt: de Fietsintensiteiten van Nederland. Donkers: “Hiermee geven we wegbeheerders een actueel inzicht in bijvoorbeeld de drukste fietsroutes per gemeente of provincie in combinatie met ongevalscijfers. Je hoeft niet meer naar een GIS-afdeling of allerlei technische trucjes uit te halen om dergelijke data te kunnen raadplegen en te gebruiken. Met dit platform heb je alles op één plek op een laagdrempelige manier beschikbaar en bovendien op meerdere locaties toepasbaar en toegankelijk.”
Input van gebruikers
VIA Software is niet over één nacht ijs gegaan. Natasja Schuurs van VIA vertelt. “We hebben gesprekken gevoerd met onze gebruikers en lieten zien wat de 'eerste versie' voor mogelijkheden bood. Daar kwamen enthousiaste reacties op, en zodoende hebben we ervoor gekozen de data uit te breiden met ‘motief’ en ‘dagdeel’ en zo de tool verder uitgebouwd, sámen met de gebruikers. De data over fietsintensiteiten is per direct beschikbaar.”
“Potentiële gebruikers hebben we vanaf dag één meegenomen in het proces. Op die manier weten we waar onze klanten behoefte aan hebben en welke kansen zij zelf zagen. Mensen roepen al heel snel dat ze data willen, maar de juiste vraag is dan ‘wat wil je er precies mee? Wij zijn heel trots dat juist door de snelle en enthousiaste reacties van onze gebruikers op de eerste versie van Fietsintensiteiten, en de samenwerking om in het traject mee te denken, het voor ons mogelijk heeft gemaakt om de uitbreiding op zo’n korte termijn beschikbaar te stellen."
Gecombineerde kaartlaag
De tools van VIA Software laten ook fietsintensiteiten heel intuïtief zien. De kaartlaag met fietsintensiteiten kan over de andere kaarten heen gelegd worden, zodat direct verbanden duidelijk worden. Zo is in één oogopslag duidelijk of bijvoorbeeld relatief veel ongevallen gebeuren op plekken waar het druk of juist rustig is. Ook het reismotief is inzichtelijk in de software: zijn de fietsers onderweg naar werk, school, recreatie of anders? De intensiteiten zijn gespecifieerd naar dagdeel. De data is ook te downloaden als shapefile.
Basis voor beleid
Het VIA-platform kan als basis dienen onder beleid. Door inzicht te bieden in drukte op fietsvoorzieningen kan effectief gekozen worden voor beleidsmaatregelen. Doorfietsroutes wil je bijvoorbeeld daar aanleggen waar ook veel gefietst wordt en waar de fietsintensiteiten hoog zijn. Het VIA-platform biedt alle tools om drukte op bepaalde routes inzichtelijk te maken op basis van relevante, actuele data. Ook trendanalyses worden mogelijk zodra er data over meerdere jaren beschikbaar is. “Door samen te werken met dezelfde cijfers zetten we een piketpaal voor een verdere ontwikkeling van dit platform”, stelt Giedo Donkers.