Suzanne van Lieshout (RHDHV) beschrijft zichzelf als rasechte ‘verkeerskundige van huis uit’. Ze heeft op alle lagen, ‘van strategisch tot tactisch en operationeel’ gewerkt en doet dat bij Royal HaskoningDHV. “Van modellen en verkeersmanagement tot ITS en smart mobility, er is een hoop veranderd.”
Meer dan verkeer alleen
Suzanne van Lieshout (RHDHV)
Van Lieshout ziet ook dat er een tekort aan goede vakmensen is. “Er zijn overal tekorten, maar specifiek voor de verkeerskunde vraag ik me ook af of er wel genoeg instroom op de opleidingen is.” De onbekendheid van het vak helpt daar niet bij. “We zien in ons vak veel mensen uit hele andere geledingen, van elektrotechniek tot gedragspsychologen. Dat is natuurlijk prima en dat zijn goede mensen, maar échte verkeerskundigen zijn er niet zo heel veel, en er is ook geen grote poule waar we uit kunnen vissen.”
Totale context
“Het gaat om meer dan verkeer alleen. Misschien maakt dat het wel interessanter, veel mensen denken toch aan technisch ontwerp, maar verkeerskunde gaat breder, over hoe je omgaat met de ruimte, zorgt voor duurzaamheid, zorgt voor veilig gedrag. Als je de totale context van het vak schetst maakt dat het aantrekkelijker.”
Altijd in beweging
“Verkeerskunde is, net als verkeer, altijd in beweging en iedereen heeft er een mening over. Zeker als je bij een adviesbureau werkt met diverse disciplines bij elkaar maakt dat het vak afwisselend. Ondertussen ben je als verkeerskundige ook afhankelijk van de politiek en van wat er nou echt geïmplementeerd wordt, dat is soms heel leuk, maar soms werkt dat ook wel tegen je.”
Basiskennis blijft nodig
“Ik merk zelf dat we ook uit andere disciplines wel mensen binnenhalen en dan in de praktijk het vak bijbrengen. Bijvoorbeeld smart mobility heeft een sterke digitaliseringskant. Dan is het fijn om mensen in huis te hebben die daar een achtergrond in hebben.”
“Maar voor verkeersmodellen en (regel)techniek, heb je wel een bepaalde basiskennis nodig. Die leer je op een opleiding, en daar is nu wel een gebrek aan. Het zou daarom goed zijn dat in de vakopleidingen een goede balans gevonden wordt in nieuwe competenties en kennis die voor ons vakgebied nodig is en verkeerskundige basiskennis.’”
Praat mee!
Kom ook naar het Nationaal Verkeerskundecongres op 2 november in Amsterdam, waar we ook met elkaar in gesprek gaan over de verkeerskundige van de toekomst.