Een groeiend aantal Nederlandse bedrijven zet de adoptie van elektrische bestelwagens in een stroomversnelling, zo blijkt uit het recente onderzoek van het Arval Mobility Observatory Mobility & Fleet Barometer 2023. Maar liefst 32% van de bedrijven overweegt of gebruikt al elektrische bestelwagens of Light Commercial Vehicles (LCV's) om hun wagenpark te verduurzamen. Dit onderzoek, dat in samenwerking met Ipsos is uitgevoerd onder 8.622 bedrijven in 30 landen, waarvan 307 in Nederland, biedt inzicht in de trends binnen de Nederlandse mobiliteitssector en daarbuiten.
Elektrificatie van bestelwagens in Nederland neemt toe
bron: Arval Mobility Observatory
Een opvallende verschuiving in het Nederlandse zakelijke wagenpark is de opkomst van elektrische bestelwagens. Momenteel rijden er bijna 1 miljoen bestelwagens op de Nederlandse wegen, waarvan velen traditioneel op diesel rijden vanwege hun betrouwbaarheid en draagkracht voor zware ladingen. Echter, het onderzoek van het Arval Mobility Observatory toont aan dat elektrificatie ook dit segment steeds sneller bereikt. Binnen drie jaar verwacht bijna de helft (48%) van de Nederlandse bedrijven dat hun LCV-wagenpark geëlektrificeerd zal zijn, waarvan 25% volledig elektrisch.
Obstakels en Mogelijkheden
Hoewel de adoptie van elektrische bestelwagens in Nederland hoger ligt dan in de rest van Europa, blijft het achter op het gebied van elektrische personenauto's. Volgens het onderzoek maken volledig elektrische personenauto's al deel uit van het wagenpark van 41% van de bedrijven in Nederland, terwijl dit percentage voor bestelwagens slechts 21% is. Bedrijven die terughoudend zijn om elektrische voertuigen in hun wagenpark op te nemen, zowel bestelwagens als personenauto's, noemen de hoge aanschafprijs (26%) en het gebrek aan voldoende openbare oplaadpunten (25%) als belangrijkste obstakels. Daarnaast geeft respectievelijk 19% en 21% van de bedrijven aan dat ze geen mogelijkheden hebben om op kantoor of thuis op te laden.
“De genoemde obstakels hoeven geen bezwaar te zijn”, zegt Arjos Bot, Head of Consulting & Arval Mobility Observatory bij Arval BNP Paribas Nederland. “Voor de meeste bedrijven en hun wensen ten aanzien van trekgewicht, actieradius en laadgewicht, is er een geëlektrificeerd alternatief. Bestelwagens rijden gemiddeld slechts 60* km per dag, waardoor de meeste elektrische bestelwagens niet elke dag opgeladen hoeven te worden. Nederland heeft daarbij een behoorlijk fijnmazig laadnetwerk, zowel publiek als op bedrijfsterreinen, zodat men niet bang hoeft te zijn stil komen te staan langs de snelweg. Het vervallen van de accijnsverlaging voor brandstoffen per 1 juli 2023 en de aankondiging dat Nederlandse gemeenten vanaf 1 januari 2025 zero-emissiezones voor bestelauto’s mogen invoeren, zullen ertoe leiden dat ondernemers de inzet van volledig elektrische bestelbussen moeten heroverwegen.”
Andrea Falcone, General Manager van Arval BNP Paribas Nederland: “Ondernemers zoeken bedrijfszekerheid en twijfelen in veel gevallen of elektrische bestelwagens voldoen aan hun eisen. Aangescherpte wetgeving spoort ondernemers aan om versneld te kijken naar elektrificatie van het wagenpark. Arval BNP Paribas kan hierbij helpen. Wij streven niet alleen naar duurzamere mobiliteit, we vinden ook dat dit voor iedereen toegankelijk moet blijven – ook voor kleine ondernemers. We werken continu aan nieuwe diensten om vervoer voor iedereen betaalbaar te houden, met lease of deelmobiliteit. Zo kunnen we blijven werken aan de verlaging van de CO2-uitstoot zonder dat de kleine ondernemer kapitalen in mobiliteit hoeft te investeren.”
Onderzoeksmethodologie 2022/2023
Het onafhankelijke onderzoek, uitgevoerd door Ipsos, omvatte interviews met besluitvormers van 8.622 bedrijven uit 30 landen tussen 18 augustus 2022 en 11 november 2022, en tussen 9 januari 2023 en 30 maart 2023 voor Noord-Amerika, Nieuw-Zeeland, Australië en Mexico. De deelnemende landen waren Oostenrijk, Duitsland, België, Spanje, Frankrijk, Griekenland, Italië, Luxemburg, Nederland, Polen, Portugal, het VK, Tsjechië, Slowakije, Roemenië, Zwitserland, Finland, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Turkije, Marokko, Chili, Peru en Brazilië. De onderzochte bedrijven gebruikten minimaal één voertuig.
De verdeling van de respondenten was als volgt:
- 33% waren bedrijven met minder dan 10 werknemers.
- 21% waren bedrijven met 10 tot 99 werknemers.
- 7% waren bedrijven met 100 tot 249/499/999* werknemers (*afhankelijk van de markt).
- 20% waren bedrijven met 250/500/1000* werknemers of meer (*afhankelijk van de markt).
*) Bron: CBS