In de periode van mei tot en met augustus 2023 zijn ruim 3,1 miljoen verkeersovertredingen geconstateerd. Dat is een stijging van 6,9 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De stijging is te verklaren door de toegenomen drukte op de weg. Er zijn meer boetes opgelegd voor te hard rijden, handheld telefoongebruik en het niet voldoen aan de helmplicht.
Bijna 7 procent meer verkeersovertredingen in tweede tertiaal 2023
Foto: Shutterstock
Het gaat om overtredingen op basis van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv), oftewel zogenoemde Mulder-overtredingen. Het aantal verkeersovertredingen geconstateerd met digitale handhavingsmiddelen, zoals flitspalen en trajectcontroles, is licht gestegen.
Het aantal staandehoudingen is ook gestegen, het aantal verkeersboetes na een staandehouding bedroeg in het tweede tertiaal van dit jaar 202.309 tegen 171.617 in dezelfde periode in 2022.
Snelheidsovertredingen
Traditiegetrouw zijn de meeste boetes opgelegd voor te snel rijden (2,5 miljoen, ten opzichte van 2,3 miljoen vorig jaar). De meeste van deze overtredingen zijn geconstateerd met (mobiele) flitspalen en trajectcontroles.
Inmiddels zijn er bijna 30 flexflitsers die door het hele land worden ingezet, dit aantal blijft de komende jaren groeien. De daling bij de trajectcontroles is voornamelijk te zien bij de trajectcontrolesystemen op N-wegen, die sinds 2020 actief zijn. Nu deze controles er een tijdje staan, houden bestuurders zich beter aan de maximumsnelheid, wat de verkeersveiligheid ten goede komt.
Stijging boetes gebruik mobiele telefoon, overtreden van de helmplicht en fietsverlichting
Ovetreden van de helmplicht, niet-handsfree telefoongebruik en het niet voeren van fietsverlichting vallen allemaal in de categorie 'overig', waar een opvallende stijging zichtbaar is, van 344 duizend naar 402 duizend. Daarvan waren 30 duizend voor het niet dragen van een helm. Deze stijging is waarschijnlijk het gevolg van het invoeren van de helmplicht voor snorfietsers per 1 januari 2023.