Na een heerlijke vakantie op de camping in Frankrijk komt het ‘gewone’ leven weer in beweging. Nou ja, gewoon… voor de zomer nam jouw zoon afscheid van de basisschool en vandaag begint deze tiener in de brugklas. Wat een mooie mijlpaal, maar ook spannend voor jou als ouder! Is hij wel goed voorbereid? Heeft hij alle spullen die hij nodig heeft? Vindt hij het juiste lokaal? De middelbare school is bovendien een stuk verder van huis. Die drukke weg die hij elke dag over moet steken? Als dat maar goed gaat…
Als dat maar goed gaat
Foto: Shutterstock
Veel van jullie zullen het herkennen, de zorgen die je je kan maken over de veiligheid van je kind in het verkeer. Dat gevoel is terecht, want deelnemen aan het verkeer is een complexe taak. Voor kinderen en jongeren is dit extra uitdagend. Tot het 25e levensjaar zijn de vaardigheden die we nodig hebben om deel te nemen aan het verkeer namelijk nog in ontwikkeling.
We doen ons best
We richten de wegen en woonwijken daarom zo goed mogelijk, duurzaam veilig, in. We vervoeren kinderen en jongeren in steeds veiligere auto’s, kinderzitjes en fietsstoeltjes. Zelfs de helm wordt steeds meer gedragen. De andere weggebruikers spreken we aan op hun gedrag met campagnes zoals “Onze scholen zijn weer begonnen”. En op basisscholen en middelbare scholen is aandacht voor verkeerseducatie. Met succes! Het aantal verkeersdoden is in de laatste 20 jaar onder jonge verkeersdeelnemers enorm gedaald. (Bron: Swov en CBS)
Oefenen, oefenen, oefenen
Toch maken we ons zorgen. Het aantal uren dat kinderen buitenspelen, en daarmee het aantal uren dat kinderen lopen of fietsen, neemt elk jaar af. (Bron: Factsheet buitenspelen, Mulier instituut). En juist deze dingen zijn zo belangrijk wanneer je brein nog in ontwikkeling is. Volwassenen kunnen zich concentreren, (potentieel) gevaar waarnemen, hierop een reactie kiezen en deze uitvoeren. Kinderen kunnen dit nog niet. Bij kinderen en jongeren zijn alle hersengebieden nog niet volledig met elkaar verbonden. Dat maakt dat een kind verkeersregels tijdens een les prima kan snappen, maar deze kennis in het verkeer vaak ineens niet kan toepassen. Het is dus belangrijk om veel praktijkervaring op te doen. Door het dóen ontwikkelen kinderen hun motoriek, oefenen ze met het hanteren van hun fiets en leren ze omgaan met gevaarlijke situaties.
De cijfers
De ongevallencijfers onderstrepen hoe belangrijk het is om ervaring op te doen in het verkeer. Deze statistiek laat een duidelijke ongevallenpiek zien onder jongeren in de maand september. Het lijkt erop dat de kennis over het veilig fietsen in de zomervakantie is weggezakt. Voor brugklassers is deze piek het hoogst. Zij moeten namelijk zelfs een hele nieuwe route fietsen. Hierop komen ze verkeerssituaties tegen waar zij nog niet mee om hebben leren gaan.
Goed voorbeeld doet…
Als ouder/verzorger ben je tot het 10e levensjaar het belangrijkste voorbeeld voor je kind. Neem ze mee naar buiten, neem ze mee in het verkeer! Wandel hand in hand naar de gymles, ga lopend naar de supermarkt en fiets samen naar school. Maak vlieguren en geef het goede voorbeeld. Wanneer wij veilig verkeersgedrag voordoen, zullen ze ons hierin volgen. Wanneer wij af en toe door rood lopen of nog net even rennend voor die ene auto oversteken, zullen ze ons dat vroeg of laat ook nadoen. Geef dus het goede voorbeeld. Dan stapt ook jouw kind, wanneer hij aan de brugklas begint, met een rugzak vol veilige ervaringen op de fiets.