Verkeerskunde, úw vakblad, bestaat dit jaar maar liefst 75 jaar. Daarom blikken we terug én vooruit. Deze keer kijken we naar de Leidse Baan – de weg die er nooit kwam.
Ruim baan voor de Leidse Baan?
De krant berichtte er op 24 januari 1972 zo over: “Zeshonderd Leidenaars hebben zaterdag voor het provinciehuis in Den Haag gedemonstreerd tegen de aanleg van de Leidse Baan. Zij droegen spandoeken mee met de teksten ‘Waar een wil is, is een spoorweg’, ‘Leidse Baan in de ban’ en ‘Leidse Baan milieumoord’. Donderdag a.s. zullen P.S. van Zuid-Holland zich uitspreken over voortzetting van de aanleg van de Leidse Baan, de autosnelweg tussen Leiden en Den Haag, evenwijdig aan de spoorlijn.”
De autosnelweg Leidse Baan zou tussen Leiden en Den Haag moeten komen, naast de spoorlijn. Voordat het plan werd afgeblazen was er al 13,5 miljoen gulden uitgegeven aan kunstwerken en voorbereidingen. In oktober 1972 werd de bouw gestopt om de alternatieven te kunnen bestuderen. Een van de alternatieven was: beter openbaar vervoer in de ‘Haagse regio’.
Vermindering werkgelegenheid
De inzichten over het aanleggen van wegen én investeringen in het openbaar vervoer zijn in die ruim 50 jaar wel gekanteld. De grootste zorg bij het niet-doorgaan van de plannen toentertijd was deze: “De grootste klap krijgt echter het sociale, zakelijke en recreatieve verkeer buiten de spitsuren. Het besluit zal harde gevolgen hebben op het stuk van de ruimtelijke ordening. Het rijk zal genoodzaakt zijn een aantal maatregelen te nemen op het gebied van de vermindering van de werkgelegenheid, onder andere in Den Haag. Dat komt voor andere delen van het land wel goed uit.”
Maar een conclusie die nog steeds staat als een huis van het toenmalige college van B&W: “Het particuliere autoverkeer zal niet verminderen zolang het openbaar vervoer niet aantrekkelijker wordt. De mensen laten zich niet dwingen.”
Grote fietstunnel
De plannen en voorbereidingen hebben hun sporen nagelaten, ook al is het aanleggen van de Leidse Baan door nieuwe bebouwing vrijwel onmogelijk geworden. Zo heeft er vijftien jaar een ongebruikt viaduct over de Papelaan gelegen en de grote fietstunnel bij De Horsten bestaat nog steeds.
Lees hier het NRC-artikel uit 1972