De visie van politici

donderdag 19 april 2012 109x gelezen

Jan Nagengast (CDA), wethouder Verkeer en Vervoer, gemeente Alkmaar:

Doorstroming

‘Gemeente Alkmaar kent een ‘intelligente ring’ met afstemming tussen verschillende systemen die het verkeer regelen, monitoren en informeren. Het Alkmaars Regelsysteem (HARS) houdt op de ring de verkeersafwikkeling in de gaten en stuurt zowel DRIPs (boven de ring Alkmaar) en VRI’s aan. Binnen HARS werken Rijkswaterstaat, provincie Noord-Holland en gemeente Alkmaar nauw samen om – door efficiënt gebruik van ruimte en middelen – winst te boeken voor water- en wegverkeer. HARS stuurt op basis van regelscenario’s. Het komt er op neer dat HARS informatie krijgt van bruggen, monitoringspunten en verkeerslichten dat vervolgens in een verkeersmodel wordt gestopt. Dit verkeersmodel voorspelt hoe het verkeer zich de komende minuten gaat gedragen. Deze gegevens worden vergeleken met een gewenste situatie. Komt dit niet overeen, dan volgen er maatregelen. Bijvoorbeeld het veranderen van het VRI-programma, het verschijnen van een tekst op de DRIPs of er wordt een ander regelkader gekozen. Dit geldt ook voor brugopeningen. Doorstroming op de weg en het water blijft het belangrijkste doel. Het wegverkeer wordt door de DRIPs geïnformeerd over een brugopening, maar mag nog steeds zijn eigen route kiezen. Bij verkeerslichten in de directe omgeving van de bruggen wordt het verkeer naar de brug toe wel tegen gehouden. Het scheepvaartverkeer merkt hier weinig van. Op deze manier waarborgen we in Alkmaar een goede afwikkeling van weg- en waterverkeer.’

 

 

Jeannette Baljeu (VVD), wethouder Haven, verkeer en regionale economie, gemeente Rotterdam:

Optimaal benutten

‘Verkeer en water; het komt niet vaak in mensen op om die bij elkaar te noemen. Gelukkig worden de twee begrippen steeds meer wel met elkaar verbonden. Immers het gebruik van water als (water)weg is voor de logistiek en transportsector geen onbekende. Binnenvaart is zo oud als de handelsgeschiedenis en groot transport is onze nationale trots, de Rotterdamse haven. We benutten het water echter nog niet optimaal.
De drukte op de weg wordt steeds meer een belasting voor onze economie en een bedreiging voor Nederland als distributieland. Helaas hebben we op de weg nog niet de oplossingen gevonden om filevorming te voorkomen. Een oplossingsrichting is spreiding. Alle transportmogelijkheden benutten dus weg, rails, lucht én water. Binnenstedelijk en regionaal pleit ik voor een netwerk van waterbussen voor personenvervoer om een snel alternatief te bieden voor de auto. Een goed voorbeeld hiervan is te vinden in Hamburg. Maar ook het goederentransport zal water weer als alternatief moeten ‘herontdekken’. Verkeerskundigen moeten dus steeds meer water als transportroute meenemen in hun integrale verkeersplannen. En de politiek moet de blik verruimen naar de toekomst. Over de huidige hoge kosten van watertransport heen kijken naar de verlichting van de maatschappelijke kosten van files op de weg.’

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.