Zuid Holland innoveert: verhard fietspad in slappe veengrond

vrijdag 18 september 2015 0 reacties 265x gelezen

Bij Stolwijk wordt een nieuw stuk fietspad aangelegd, waarbij een innovatieve techniek wordt gebruikt in de ondergrond. Deze techniek geeft de veenondergrond de eigenschappen van een lemige zandgrond. Naar verwachting kan er half december al gefietst worden.
De bodem onder het fietspad wordt vermengd met een bindmiddel, waardoor het veen de eigenschappen van lemige zandgrond krijgt: een stevige, maar geen ‘beton-harde’ laag

De bodem onder het fietspad wordt vermengd met een bindmiddel, waardoor het veen de eigenschappen van lemige zandgrond krijgt: een stevige, maar geen ‘beton-harde’ laag

De provincie Zuid-Holland wil de best bereikbare provincie worden, ook voor de fietser. Met het nieuwe recreatieve fietspad bij Stolwijk wordt het gemakkelijker om in noord-zuidrichting de Krimpenerwaard te doorkruisen.

 

Innovatieve techniek

Voor de aanleg van het fietspad wordt een techniek gebruikt, die nog niet eerder in Nederland is toegepast. Deze innovatieve techniek stabiliseert de ondergrond waarop het fietspad wordt aangelegd. Dat is nodig om te voorkomen dat het fietspad kan verzakken. De bodem onder het fietspad wordt vermengd met een bindmiddel, waardoor het veen de eigenschappen van lemige zandgrond krijgt: een stevige, maar geen ‘beton-harde’ laag. De methode is een Finse uitvinding en wordt al toegepast in achttien landen.

 

Snel klaar

Meteen nadat het bindmiddel is vermengd met de bodem, kan de funderingslaag worden aangebracht. Na 4 weken kan er geasfalteerd worden. Daarom zal het fietspad, als alles volgens planning verloopt, half december al klaar zijn. Een groot verschil met traditionele voorbelasting: het zou dan 2 tot 3 jaar duren voordat er hier asfalt kan worden aangebracht.

 

Innovatie stimuleren

De aanpak past in de visie van de provincie Zuid-Holland om, samen met marktpartijen, innovatie te  stimuleren, ook bij de aanleg van wegen en fietspaden. Deze nieuwe techniek is daar een mooi voorbeeld van.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.