ZoRo busbaan: op de fiets naar snelle bus

maandag 29 april 2013 563x gelezen

Eddie Pelle, RET

Een nieuwe busbaan met minder haltes die ook nog eens verder uit de bebouwde kom liggen. Kan dat goed gaan? In Lansingerland bewijst de succesvolle start van de ‘ZoRo busbaan’ dat dit kan.

In december 2012 is de ‘ZoRo busbaan’ geopend: een moderne, vrijliggende busbaan tussen Zoetermeer en metrostation Rodenrijs. De busbaan loopt grotendeels door de gemeente Lansingerland en is het laatste onderdeel van RandstadRail, waartoe ook HTM lijnen 3 en 4 (Zoetermeer) en RET metrolijn E tussen Rotterdam en Den Haag behoren. Om de voordelen van de nieuwe busbaan maximaal te benutten heeft de stadsregio Rotterdam ervoor gekozen het buslijnennet opnieuw vorm te geven. Een groot deel van de oude, kronkelende busroutes door Berkel en Bergschenhoek, kernen van de gemeente Lansingerland, wordt niet meer gebruikt en veel haltes zijn opgeheven. Daarvoor in de plaats zijn twee nieuwe, snelle en hoogfrequente verbindingen gekomen: lijn 170 van Zoetermeer naar Rodenrijs, en lijn 173 van Bergschenhoek en Bleiswijk naar Rodenrijs. De bussen sluiten goed aan op de metro, zodat een snelle verbinding ontstaat met het centrum van Rotterdam. De haltes langs de busbaan zijn voorzien van alle comfort, waaronder dynamische reisinformatie, SOS noodknop, camera’s en fietsenstallingen.


De Zoro bus als onderdeel van de RandstadRail
Foto: RET

De nieuwe haltes liggen gunstig ten opzichte van fietspaden, maar op grotere afstand van de bebouwing dan de ‘oude’ haltes. Het was dan ook spannend hoe het nieuwe vervoeraanbod ontvangen zou worden. Al de eerste dag viel op, hoeveel mensen de nieuwe haltes wisten te vinden. Dat beeld heeft zich na die tijd bevestigd, en is inmiddels ook in reizigersaantallen zichtbaar.

Op een gemiddelde werkdag in februari 2013, dus 2 maanden na invoering van het nieuwe lijnennet, maken 18 procent méér mensen van de bussen in Lansingerland (inclusief de ‘niet ZoRo’ lijnen) gebruik, dan in februari 2011. Ten opzichte van september 2012 is de stijging zelfs 28 procent. Ook in het weekend is er een toename, van 8 procent op zaterdag en 15 procent op zondag.

Instappers buslijnen Lansingerland, index, februari 2011 = 100


Figuur: CARTO

Veel mensen komen op de fiets. Het geraamde aantal van 20 fietsen bij belangrijke haltes is vanaf de eerste dag ruim overtroffen en varieert nu van 30 (halte Boterdorpseweg) tot 75 (halte Berkelseweg). Het aantal stallingsplaatsen zal verder worden uitgebreid.

Natuurlijk is het nu, 4 maanden na ingebruikname, nog vroeg om conclusies te trekken over het nieuwe openbaar vervoer netwerk in Lansingerland. Maar de eerste ervaringen maken wel wat duidelijk. Dat een helder netwerk met snelle, frequente verbindingen, goed aanslaat. Dat mensen bereid zijn om hiervoor een iets grotere afstand naar de halte af te leggen. En dat fietsvoorzieningen bij zo’n halte dan snel populair worden. Voor de RET reden om het vervoeraanbod nu verder te promoten, met een gebiedsgerichte campagne dit voorjaar.

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.