Zonder innovatie geen vooruitgang

woensdag 11 april 2012 217x gelezen

De onbemande ParkShuttle komt na een druk op de knop binnen een paar minuten voorrijden

De onbemande ParkShuttle komt na een druk op de knop binnen een paar minuten voorrijden (Copyright: Connexxion)

Kleinschaligheid hindert ontwikkeling ParkShuttle


De ParkShuttle rijdt – na een lange aanlooptijd – sinds 2008 vrijwel zonder problemen in Capelle aan den IJssel. Verdwijnt deze innovatieve vorm van openbaar vervoer in de toekomst vanwege zijn kleinschaligheid?

De elektronisch geleide, onbemande, ‘people mover’ vervoert op doordeweekse dagen dagelijks 2000-2500 reizigers tussen metrostation Kralingse Zoom en bedrijventerrein Rivium; een afstand net te ver om te lopen maar niet attractief voor gewoon openbaar vervoer. Na een pilot is in 2000 besloten tot een reguliere dienst, die in 2005 is begonnen. Al vrij snel gebeurde er een ongeluk waarna de dienst tijdelijk werd stilgelegd. Een brand en het faillissement van de producent vertraagden de herstart, die kwam in 2008.

Leo Peterse beleidsmedewerker OV bij de stadsregio Rotterdam: ‘Door de aanloopproblemen heeft iedereen afgewacht en is het niet elders opgepakt en toegepast. Daarmee is de ontwikkeling ook stil komen te liggen. Een van de doelen van het project was om de exploitatiekosten van het ov-systeem terug te dringen. Dat is niet gelukt. De ‘karretjes’ in de vorm van midi-bussen, die speciaal zijn ontwikkeld voor de ParkShuttle, zijn te duur vanwege het ontbreken van serieproductie. De exploitatiekosten liggen hoger dan die van een reguliere bus.’

Momenteel wordt er niet gewerkt aan een verbeterde versie van de ParkShuttle. Peterse: ‘Wij en vervoerder Connexxion zijn tevreden over de huidige voertuigen. Het is niet gelukt om tegen lagere kosten reizigers te vervoeren, maar het werkt: je drukt op de knop en het busje is er binnen een paar minuten.’ Toch vindt Peterse het jammer: ‘Er is wel kennis, maar de bereidheid tot investeren is gering. De stadsregio als concessieverlener wil toch een goed product tegen een redelijke prijs. Als decentrale overheid ontwikkelen we zelf geen nieuwe producten, maar we staan wel open voor aanbieders. De markt is er niet echt mee bezig. Men biedt metro’s, bussen en trams aan en bij bussen kun je nog kiezen voor een milieuvriendelijke variant en that’s it.’

De huidige concessie loopt tot eind 2011. De stadsregio is bezig met het bestek van de aanbesteding en verwacht, dat een exploitant in staat zal blijken de ParkShuttle de komende periode tegen aanvaardbare kosten te laten rijden.

Inhoud laatste dossier

Stadsdistributie

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Stadsdistributie

Artikelen 1 tot 5 van 16

1 2 3 4

  • Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het...
  • Meer data, minder schade Van brandstof tot grondtransport en van pakketdistributie tot bouwmaterialen: jaarlijks wordt 82 procent van het binnenlands transport (in tonnen) vervoerd over de weg....
  • City Logistics Game toont duurzame stadslogistiek Doordat goederenstromen in steden nog vaak gefragmenteerd zijn, is de stadslogistiek niet efficiënt en daarmee een aanslag op het stedelijke milieu. Door volumestromen te...
  • Stormprotocol voor Markerwaarddijk Op de Markerwaarddijk (Lelystad-Enkhuizen) gold tot voor kort één stormmaatregel: de dijk ging dicht voor alle verkeer vanaf windkracht 10. Sinds de inwerkingtreding van een...
  • Opkomst (e-)cargofietsen in de stadslogistiek: zegen én zorg Stadslogistiek staat voor belangrijke uitdagingen: ten behoeve van een gezond leefklimaat is het gewenst om stadslogistiek (nagenoeg) emissievrij te maken. Tegelijkertijd groeit...

Artikelen 1 tot 5 van 16

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.