Zelfrijdende auto’s snel op de openbare weg

maandag 27 februari 2017 Guus Puylaert 101x gelezen

Experimenten met zelfrijdende voertuigen zónder bestuurder worden op korte termijn mogelijk gemaakt. Het kabinet heeft op voorstel van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu ingestemd met het wetsvoorstel ‘Experimenteerwet zelfrijdende auto’, dat dit mogelijk maakt.

Zelfrijdende testvoertuigen mogen binnenkort op de openbare weg getest worden.

Zelfrijdende testvoertuigen mogen binnenkort op de openbare weg getest worden. (Copyright: Hessel Bes)

Minister Schultz: “Hiermee zetten we in Nederland een mooie stap naar de introductie van zelfrijdende voertuigen. We hebben hier de ideale combinatie van een goede, slimme infrastructuur, slimme onderzoekers en een innovatief, hightech bedrijfsleven. Samen kunnen we de kansen pakken om mobiliteitsoplossingen voor de toekomst werkelijkheid te maken.”

Voordelen
De meerwaarde van zelfrijdende voertuigen is volgens het ministerie significant: ze kunnen dichter op elkaar rijden, waardoor de wegcapaciteit beter benut wordt. Aangezien de voertuigen met elkaar kunnen communiceren, stroomt het verkeer ook vlotter door. Het verkeer wordt ook veiliger: bij zo’n 90% van de ongevallen in het verkeer is er nu sprake van een menselijke fout. Daarnaast zijn zelfrijdende voertuigen zuiniger in het gebruik en dus goed voor de portemonnee en het milieu.

Bestuur op afstand
Bedrijven kunnen met de Experimenteerwet een vergunning aanvragen, om op de openbare weg zelfrijdende voertuigen te kunnen testen. Er moet daarbij wel een bestuurder op afstand aanwezig zijn. Sinds 2015 kon dit al wel als er nog een bestuurder fysiek aanwezig was in het voertuig.

Voorwaarden
De plekken waar de voertuigen getest kunnen worden, en onder welke voorwaarden dat gebeurd, worden vooraf beoordeeld en vastgesteld door RDW, SWOV, wegbeheerder en politie.  In de vergunning kunnen aanvullende veiligheidsvereisten worden opgenomen, zoals het waarschuwen van overige weggebruikers of hen van tevoren informeren op welke datum en tijd er getest wordt.

Europa
In 2016 kwam onder leiding van Nederland de ‘Declaration of Amsterdam’ tot stand, waarin alle EU-landen hun medewerking vastlegden om de ontwikkeling van zelfrijdend vervoer in heel Europa te versnellen. In februari 2017 werden verdergaande Europese afspraken gemaakt over onder meer truck platooning. Op Europees niveau worden zo snel mogelijk grootschalige testen met zelfrijdende voertuigen opgezet.

Lees ook het wetsvoorstel, dat minister Schultz van Haegen in 2016 schreef.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.