Zeist haalt verkeersregeling weg

woensdag 11 april 2012 155x gelezen

(Copyright: Fietsberaad)

‘Er waren grote twijfels, zouden er geen lange wachtrijen ontstaan?’

 

Centrum Zeist, op het winkelkruispunt Slotlaan - Hogeweg zijn in 2005 de verkeerslichten vervangen door een voorrangskruispunt met brede middengeleiders. Het resultaat: een lagere autosnelheid en een goede doorstroming voor fietsers.

 

Dat het centrumkruispunt in Zeist op de schop moest, was wel duidelijk. In de ‘ouderwetse’ verkeersregeling moesten fietsers en voetgangers vaak nodeloos wachten. De verkeersveiligheidscijfers waren niet schokkend slecht, maar konden wel beter. Arjen Zijlstra, toentertijd verkeerskundig ontwerper in Zeist, nu werkzaam in Cuijk: ‘Een rotonde was een logische oplossing maar daarvoor was te weinig ruimte.’ Uitgangspunt was om de verschillende conflicten zoveel mogelijk apart af te wikkelen. Door op de Hogeweg middengeleiders van ongeveer 6 meter breed aan te leggen, werd de snelheid van het autoverkeer verlaagd en de afwikkelingscapaciteit van het kruispunt flink verhoogd. Zowel automobilisten als fietsers op de kruisende Slotlaan steken nu in twee etappes over. Ook linksafslaande automobilisten en fietsers op de Hogeweg kunnen wachten op het middengedeelte, zonder het doorgaande verkeer te blokkeren. Deze keuze zorgde intern voor flinke discussies. Zijlstra: ‘Er waren grote twijfels. Zouden er geen lange wachtrijen ontstaan?’ DTV Consultants onderzocht het ontwerp en maakte daarbij gebruik van één van de eerste dynamische modellen waarin ook fietsers en voetgangers werden gemodelleerd. Zijlstra: ‘Deze uitkomsten waren positief, er waren dus geen verkeerslichten nodig.’

 

Oogt chaotisch

In de praktijk functioneert het kruispunt goed. Op de drukste momenten staan er drie tot vier auto’s te wachten en enkele fietsers. Linksafslaande automobilisten gaan zowel voor- als achter elkaar langs. Dit is goed voor de doorstroming. Het kruispunt lijkt op een Shared Space-oplossing. Het oogt soms chaotisch, maar de meeste fietsers lijken er geen problemen mee te hebben. Belangrijke ontwerppunten zijn de lage snelheid van het autoverkeer en de ruimte en vrijheid die fietsers krijgen. De fietspaden op de Hogeweg gaan net voor het kruispunt over in fietsstroken. Dat heeft voordelen voor de linksafslaande fietser. Opvallend detail is dat de rijbaan voor het autoverkeer naar de fietsstrook toe buigt. Vaak is dat precies andersom.

 

Meer informatie met veel foto’s en video op: www.fietsberaad.nl/voorbeeldenbank

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 78

1 2 3 4 5 6

  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks...
  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...

Artikelen 1 tot 5 van 78

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.