ZE-zone keiharde noodzaak

donderdag 28 februari 2019 Eelco den Boer en Hans Voerknecht 125x gelezen

Hot in het Klimaatakkoord: Zero Emissie Zones (ZE-zones) voor stadslogistiek. Door het invoeren van middelgrote ZE-zones in 30 tot 40 gemeenten kan 1 megaton CO2-uitstoot worden bespaard. Die reductie is keihard nodig om de klimaatdoelen te kunnen halen. Het belang van het aanwijzen van ZE-zones is groter dan alleen de stadslogistiek.

 

Dit akkoord zorgt ervoor dat fabrikanten zero-emissievoertuigen kunnen gaan ontwikkelen omdat er een markt gaat komen. En het geeft aanbieders van laadinfrastructuur meer zekerheid over het gebruik ervan. Beide partijen zullen door het ontwikkelen van kennis beter geëquipeerd zijn voor de volgende stap: het zero-emissie maken van zware trucks. Ook voor de aanbieders van alternatieve logistieke concepten komen er betere tijden aan. 

 

Gelukkig zijn veel partijen het eens met het doel van zero emissie stadslogistiek. In het klimaatakkoord is een haalbaar instroommodel voor ZE-voertuigen afgesproken. De zones moeten uiterlijk in 2020 zijn vastgesteld, om de industrie voldoende tijd te geven zich te kunnen aanpassen. Dit jaar moeten al flinke stappen worden gezet, diverse gemeenten moeten al een zone gaan vaststellen. 

 

Wij  mogen namens het ministerie van IenW leiding geven aan het SPES-project dat een enorme push gaat geven aan de ontwikkeling van ZE-zones voor stadslogistiek. SPES staat voor SamenwerkingsProject Expertpool Stadslogistiek. Vanuit SPES worden experts op het gebied van stadslogistiek, die vaak al jarenlange lokale kennis hebben opgebouwd, beschikbaar gesteld om gemeenten te ondersteunen bij het aanwijzen van een zone. Vanuit de organisatie stellen we een leidraad beschikbaar. Die maakt het voor gemeenten eenvoudig om de juiste stappen te zetten.

 

Meer informatie vindt u  op https://greendealzes.connekt.nl/gemeenten/ 

Eelco den Boer, CE Delft projectleider SPES (links) en Hans Voerknecht, CE Delft (rechts).

Eelco den Boer, CE Delft projectleider SPES (links) en Hans Voerknecht, CE Delft (rechts).

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.