ZE-zone keiharde noodzaak

donderdag 28 februari 2019 Eelco den Boer en Hans Voerknecht 40x gelezen

Hot in het Klimaatakkoord: Zero Emissie Zones (ZE-zones) voor stadslogistiek. Door het invoeren van middelgrote ZE-zones in 30 tot 40 gemeenten kan 1 megaton CO2-uitstoot worden bespaard. Die reductie is keihard nodig om de klimaatdoelen te kunnen halen. Het belang van het aanwijzen van ZE-zones is groter dan alleen de stadslogistiek.

 

Dit akkoord zorgt ervoor dat fabrikanten zero-emissievoertuigen kunnen gaan ontwikkelen omdat er een markt gaat komen. En het geeft aanbieders van laadinfrastructuur meer zekerheid over het gebruik ervan. Beide partijen zullen door het ontwikkelen van kennis beter geëquipeerd zijn voor de volgende stap: het zero-emissie maken van zware trucks. Ook voor de aanbieders van alternatieve logistieke concepten komen er betere tijden aan. 

 

Gelukkig zijn veel partijen het eens met het doel van zero emissie stadslogistiek. In het klimaatakkoord is een haalbaar instroommodel voor ZE-voertuigen afgesproken. De zones moeten uiterlijk in 2020 zijn vastgesteld, om de industrie voldoende tijd te geven zich te kunnen aanpassen. Dit jaar moeten al flinke stappen worden gezet, diverse gemeenten moeten al een zone gaan vaststellen. 

 

Wij  mogen namens het ministerie van IenW leiding geven aan het SPES-project dat een enorme push gaat geven aan de ontwikkeling van ZE-zones voor stadslogistiek. SPES staat voor SamenwerkingsProject Expertpool Stadslogistiek. Vanuit SPES worden experts op het gebied van stadslogistiek, die vaak al jarenlange lokale kennis hebben opgebouwd, beschikbaar gesteld om gemeenten te ondersteunen bij het aanwijzen van een zone. Vanuit de organisatie stellen we een leidraad beschikbaar. Die maakt het voor gemeenten eenvoudig om de juiste stappen te zetten.

 

Meer informatie vindt u  op https://greendealzes.connekt.nl/gemeenten/ 

Eelco den Boer, CE Delft projectleider SPES (links) en Hans Voerknecht, CE Delft (rechts).

Eelco den Boer, CE Delft projectleider SPES (links) en Hans Voerknecht, CE Delft (rechts).

Inhoud laatste dossier

Stadsdistributie

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Stadsdistributie

Artikelen 1 tot 5 van 16

1 2 3 4

  • Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het...
  • Meer data, minder schade Van brandstof tot grondtransport en van pakketdistributie tot bouwmaterialen: jaarlijks wordt 82 procent van het binnenlands transport (in tonnen) vervoerd over de weg....
  • City Logistics Game toont duurzame stadslogistiek Doordat goederenstromen in steden nog vaak gefragmenteerd zijn, is de stadslogistiek niet efficiënt en daarmee een aanslag op het stedelijke milieu. Door volumestromen te...
  • Stormprotocol voor Markerwaarddijk Op de Markerwaarddijk (Lelystad-Enkhuizen) gold tot voor kort één stormmaatregel: de dijk ging dicht voor alle verkeer vanaf windkracht 10. Sinds de inwerkingtreding van een...
  • Opkomst (e-)cargofietsen in de stadslogistiek: zegen én zorg Stadslogistiek staat voor belangrijke uitdagingen: ten behoeve van een gezond leefklimaat is het gewenst om stadslogistiek (nagenoeg) emissievrij te maken. Tegelijkertijd groeit...

Artikelen 1 tot 5 van 16

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.