Woon-werkritten afgeschaft

Taxibedrijf Besseling boekt minder nutteloze minuten na digitaliseringslag

maandag 29 oktober 2012 281x gelezen

De taxi’s hoeven ’s nachts niet allemaal meer naar een centraal punt in Amersfoort

De taxi’s hoeven ’s nachts niet allemaal meer naar een centraal punt in Amersfoort (Copyright: Besseling)

De wagens van taxibedrijf Besseling staan minder in de file dankzij een digitaliseringsslag. Het bedrijf is overgeschakeld van handgeschreven rittenstaten naar een volledig digitaal systeem. Chauffeurs hoeven niet meer elke dag naar het hoofdkantoor in Amersfoort te rijden. Per chauffeur per dag scheelt dat zo’n 30 tot 40 nutteloze minuten.

 

‘We hebben zo’n 170 wagens, voorheen stonden die ’s nachts bij ons hoofdkantoor in Amersfoort. Dat is vlakbij knooppunt Hoevelaken, dus als ze ’s ochtends vertrokken begonnen ze vaak in de file. Nu beginnen er misschien 30 chauffeurs in Amersfoort, 10 in Soest en de rest, zo’n 70 à 80, begint thuis. Dat is een veel mooiere verdeling en het betekent dat je minder in de file staat en sneller bij een klant kunt zijn.’  

 

Directeur Edwin Besseling zette 2 jaar geleden een digitaliseringsslag in, die zowel voor werkgever als werknemers voordelen heeft. Voorheen moest een chauffeur met de hand een rittenstaat invullen, die hij elke dag na werktijd inleverde samen met het contante geld. Besseling: ‘Dankzij de boordcomputer hadden we die gegevens al, en was het eigenlijk een dubbel systeem.’ Vooral om efficiënter te gaan werken, werd overgeschakeld op een volledig digitaal systeem.

 

Een terminal in de auto registreert alle ritten. Aan het einde van de dag logt de chauffeur op het extranet in. Hij ziet eerst de nieuwsberichten van het bedrijf zodat hij goed op de hoogte is, controleert de digitale rittenstaat, registreert eventuele opmerkingen en keurt zijn rittenstaat goed. Dit scheelt de chauffeur veel tijd, niet alleen reistijd naar Amersfoort maar ook administratietijd in de taxi. Tijd die hij nu kan besteden aan zijn klant.

 

Het betekent ook dat Besseling chauffeurs kan werven die verder weg van Amersfoort wonen. Besseling: ‘We werven nu mensen die dichtbij de klant wonen. Een chauffeur die in het Gooi woont, kan naar een klant in het Gooi en hoeft ’s ochtends niet eerst naar Amersfoort.’ Dat scheelt brandstof en tijd. Besseling denkt dat het nieuwe systeem per chauffeur per dag zo’n 30 tot 40 minuten tijd scheelt.

 

terug naar dossier

Inhoud laatste dossier

Wegontwerp

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 1 tot 5 van 60

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 5 van 60

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.