Winnaar Beste Bijdrage: Thijs Homan

maandag 6 november 2017 Guus Puylaert 253x gelezen

Tijdens het Nationaal verkeerskundecongres ontving Thijs Homan (Arcadis) de Beste Bijdrage uit handen van juryvoorzitter Martin van Maarseveen (Universiteit Twente / ITC) met zijn paper ‘Jongeren en de smartphone op de fiets: werkt gedragsbeïnvloeding?’, geschreven in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Thijs Homan ontvangt de prijs uit handen van Martin van Maarseveen, voorzitter van de Begeleidingscommissie.

Thijs Homan ontvangt de prijs uit handen van Martin van Maarseveen, voorzitter van de Begeleidingscommissie.

De andere genomineerden waren Max van Kelegom (Verkeer-Zien) en Hans Steven (de Verkeersonderneming). De papers met een korte samenvatting vindt u hier:

Jongeren en de smartphone op de fiets; Werkt gedragsbeïnvloeding?
Auteurs: Thijs Homan (Arcadis Nederland) met Patrick Kalders, Jos Vrieling, Janne Hofstee en Tim Wools (Arcadis Nederland) in samenwerking met Maarten Ederveen (MinIenM)

Toenemend smartphonegebruik onder fietsende jongeren zorgt voor gevaarlijke situaties. In dit onderzoek worden acht interventies onder de loep genomen, gericht op verantwoord smartphonegebruik door jongeren op de fiets. Daarbij wordt gekeken naar de kwaliteit en effectiviteit. Het onderzoek toont aan dat de kwaliteit van de opzet van de verschillende interventies hoog is en veel verschillende beïnvloedingsprincipes in de interventies worden gebruikt.

Twijfels aan de grondslagen van Duurzaam Veilig 
Auteurs: Max van Kelegom, Ruurd Groot en Mieke Groot (Verkeer-Zien)

Verkeer-Zien concludeert na vijf jaar onderzoek dat het tijd is om na te gaan of we met Duurzaam Veilig wel duurzaam op de goede weg zijn.  
De auteurs illustreren deze conclusie in vier hoofdstukken aan de hand van vierdeelonderwerpen: de keuze voor het stelsel ging voorbij aan de in wezen complexe materie; snelheidsgedrag laat zich door een formeel inrichtingsstelsel niet zomaar beïnvloeden; omgevingselementen tot obstakels verklaren is een ongewenste ingreep; herkennend visueel waarnemen is ingewikkelder dan men aannam.

Als je mensen centraal zet, gaat het om hun geluk 
Auteur: Hans Stevens (De Verkeersonderneming)

Doorgaans wordt enkel de economische kant van mobiliteit belicht. Daardoor heeft vijf tot tien procent van de bevolking nauwelijks toegang tot onder meer werk, zorg, onderwijs, sport, recreatie én hun sociale netwerk. Door de mens centraal te stellen in mobiliteitsbeleid, worden culturele én sociale mobiliteit ook belangrijk. De Mobiliteitsgeluk Index geeft inzicht of en hoe geluk wordt ervaren en waar interventies nodig zijn.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.