Willem Bosch: 'Weggebruikers vragen zich niet af of een route recreatief of utilitair is'

donderdag 26 mei 2016 Nettie Bakker 78x gelezen

Willem Bosch, Senior verkeersadviseur bij het gemeentelijk ingenieursbureau Zwolle: 'Er is voor de avonduren een ledverlichting aangebracht die minimaal schijnt, en pas volop schijnt als er een fietser langskomt'
Willem Bosch, Senior verkeersadviseur bij het gemeentelijk ingenieursbureau Zwolle

Willem Bosch, Senior verkeersadviseur bij het gemeentelijk ingenieursbureau Zwolle

‘In ons gemeentelijk expertisecentrum, ook wel ingenieursbureau, werken de stedenbouwkundige, verkeerskundige en andere vakdisciplines samen. We hebben dus korte lijnen en kijken vaak met een recreatieve en verkeerskundige blik naar fietsroutes van en naar Zwolle.

Dit resulteert bijvoorbeeld in de aanleg van een rustpunt op de plek waar de snelfietsroute Zwolle CS - Hattem, het recreatieve Rondje Zwolle kruist aan de IJssel. Hier bieden we fietsers een uitzicht op het project Ruimte voor de rivier. Deze route die in de zomer en in de weekenden voor 80-90 procent recreatief wordt gebruikt, hebben we overigens extra breed gemaakt omdat scholieren hier rijenbreed gebruik van maken.

Ook is er voor de avonduren een ledverlichting aangebracht die minimaal schijnt, en pas volop schijnt als er een fietser langskomt. Op een ander punt raakt de fietsroute Heino-Raalte-Zwolle in Zwolle het Rondje Zwolle ter hoogte van de brug over het Almelose Kanaal. Hier gaan we op verzoek van de Fietsersbond iets doen aan gladheid op de brughellingen.

We verkennen de mogelijkheid van een elektrisch verwarmd wegdek door zonnepanelen. Een ander voorbeeld is het aanbrengen van glow-in-the-darkmarkering op recreatieve paden in het buitengebied die ook door woon-werkverkeer worden gebruikt. De weggebruiker vraagt zich overigens niet af of hij op een recreatieve of utilitaire route rijdt, maar door het kruisen of delen van routes breng je recreatieve en utilitaire gebruikers wel in contact met andere routes.’

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.