Wethouder Langenberg stapt op wegens Hoekse Lijn

donderdag 22 februari 2018 Guus Puylaert 0 reacties 252x gelezen

“Dit is de grootste misser die ik in twaalf jaar gemeenteraad heb meegemaakt”, stelt Leo de Kleijn, fractievoorzitter van de SP, tijdens een debat op 22 februari over de vertraging van de Hoekse Lijn. De Rotterdamse wethouder Pex Langenberg (D66) trok die conclusie ook: hij stapte op.

De ombouw van de Hoekse Lijn, van treinspoor naar metrospoor, zou oorspronkelijk in augustus 2017 klaar zijn. Dit is inmiddels verschoven naar het vierde kwartaal van 2018. Extra kosten: 90 miljoen euro.

De wethouder zelf zei dat deze planning “inmiddels betrouwbaar is. Sinds 1 september is die al niet meer verschoven. Desondanks neem ik wel mijn verantwoordelijkheid.” De wethouder wachtte niet op een stemming van de raad en hield de eer aan zichzelf.

Kritische audit
Uit een onderzoekrapport (pdf) blijkt dat de ambtelijke top lange tijd ‘tegen beter weten in’ vasthield aan de oorspronkelijke ombouwtijd. In december 2016 kwam uit een kritische audit naar voren dat de projectorganisatie niet klaar was voor de uitvoeringsfase.  Dit signaal kwam echter pas in februari 2017 bij wethouder Langeberg terecht, omdat toenmalig RET-directeur Pedro Peeters hem dit rapport toestuurde.

Scherper toezicht
Daarna stelde Langeberg aanbevelingen op, maar in juni 2017 kwam naar buiten dat die aanbevelingen niet werden opgevolgd. “Misschien ben ik te goedgelovig geweest, maar van de projectorganisatie kreeg ik niet het idee dat de aanbevelingen niet werden opgevolgd”, zegt de wethouder nu. Met ‘de kennis van nu’ had hij scherper toezicht moeten houden.

In juni 2017 intensiveerde Langenberg de sturing op het project vervolgens wel, maar dankzij nieuwe tegenvallers (onder meer in de software, asbest en diefstal van materiaal) werd de ombouw uitgesteld naar het vierde kwartaal van 2018. Extra kosten: 90 miljoen euro.

Kostenverdeling
Metropoolregio Rotterdam Den Haag en vervoerder RET dragen ieder 27,5 miljoen euro extra bij, de gemeente Rotterdam 35 miljoen euro. In ruil voor de bijdrage van MRDH en RET wordt de railconcessie met vier jaar verlengd.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.