Stedelijk hitte-eilandeffect beperken met smalle straten, groen en water

donderdag 18 februari 2016 redactie 0 reacties 73x gelezen

Om het stedelijk hitte-eiland-effect – opslag van energie overdag en uitstraling ’s nachts - te beperken, helpt groen in de stad beter dan water. Ook bieden smallere straten meer koelte in de zomer en warmte in de winter, mits de uitstoot van door mensen geproduceerde warmte hetzelfde blijft. Dit blijkt uit het proefschrift van NWO-onderzoeker Natalie Theeuwes. Zij promoveerde hierop op 18 november aan Wageningen University.
Natalie Theeuwes

Natalie Theeuwes

In de stad zijn de temperaturen vooral in de avond en nacht aanzienlijk hoger dan op het platteland. Het onderzoek van Theeuwes vond plaats in het kader van verdere verstedelijking en klimaatverandering.

Waterpartijen in de stad werken overdag verkoelend, maar zowel modelsimulaties als waarnemingen in Nederland tonen aan dat water 's nachts juist verwarmend werkt, door de grote thermische traagheid. Dit inzicht wordt nog niet gebruikt in de dagelijkse praktijk van stadsplanning en -ontwerp.

Groen zorgt voor een vermindering in het stedelijk hitte-eiland-effect van ongeveer 0.6 graden per 10 procent groen. De temperaturen op straat ontstaan door een combinatie twee tegenstrijdige processen; beschaduwing en het 'vasthouden' van thermische straling vanuit gebouwen.

Nieuw is het inzicht dat naarmate de gebouwen hoger en de straten smaller zijn, het hitte-eiland-effect daalt in plaats van stijgt in de zomer. In de winter is het precies andersom. Een antwoord op de vraag waarom het vooral 's ochtends in de stad een paar graden koeler kan zijn dan in de omgeving, vond in de rol van de atmosferische grenslaag. Het blijkt dat de nachtelijke hitte in de stad ervoor zorgt dat de stedelijke grenslaag dikker blijft dan boven het platteland. Door dit verschil warmt de het platteland sneller op dan de stad. De sterkte van dit stedelijk koelte-eiland hangt onder andere af van de stedelijke opbouw – iets waar stedenbouwers rekening mee kunnen houden.

Achtergrondinformatie
Het promotie-onderzoek 'Urban Heat – Natural and anthropogenic factors influencing urban air temperatures' door Natalie Theeuwes maakt deel uit van het programma 'Climate and Environmental Change and Sustainable Accessibility of the Randstad (CESAR)', een onderdeel van het NWO-programma Duurzame Bereikbaarheid van de Randstad. Promotor is prof. dr. Bert Holtslag, co-promotoren dr. Gert-Jan Steeneveld en dr. Reinder Ronda (WUR).

Meer informatie: Lees hier het bericht op de VerDuS-site met een link naar het onderzoek

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Wetenschapsnotities

In het NWO-progamma Duurzame Bereikbaarheid van de Randstad, DBR, worden academische onderzoeksgroepen uitgedaagd hun visie te geven op wat nodig is voor duurzame bereikbaarheid van de Randstad. Zij vertalen hun bevindingen in praktische notities. In de komende maanden verschijnen meerderer notities van DBR, die u op deze site kunt lezen.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.