Stientje Pol, gemeente De Marne (VK 6/2015)

vrijdag 18 december 2015 1 reactie 168x gelezen

Stientje Pol, beleidsmedewerker Infra, gemeente De Marne

Wat is er (verkeerskundig) zo bijzonder aan de locatie waar u gefotografeerd bent?

Ik heb Lauwersoog gekozen. We werken samen met de provincie Groningen en andere partners aan de ontwikkeling van Lauwersoog. Zo geven we een impuls aan de visserij en versterken we het toerisme. Dit is niet alleen op verkeerskundig gebied door het aanpakken van de N361, maar ook op de gebieden Recreatie (aanleggen vlonderpad) en Visserij door het verlengen van de kade en het vergroten van de bedrijvigheid. Het mooie aan dit project is dat meerdere disciplines samenwerken en elkaar versterken.

Zie ook https://www.demarne.nl/ondernemen/programma_lauwersoog en http://www.n361veilig.nl/werken-aan-de-weg?news_id=297913

 

Vraag van Hans Vissers (VK 5,2015) aan Stientje Pol

‘Iedereen verwacht wonderen van de digitale revolutie voor het verkeerssysteem. Maar blijven we wachten tot die oudere mevrouw in Pieterburen dagelijks wordt bezocht door de thuiszorgrobot en de wekelijkse boodschappen worden bezorgd door de drone van Albert Heijn of kunnen we ook in de tussenliggende 25 jaar nog iets voor haar betekenen?’

 

Antwoord Stientje Pol:

‘Door vergrijzing, krimp, economische ontwikkelingen en internetwinkelen, zie je een tendens waarbij de voorzieningen op het platteland worden geconcentreerd in één of een beperkt aantal dorpen, of zelfs verdwijnen. De vraag die wij ons gesteld hebben is op welke wijze deze voorzieningen bereikbaar blijven voor de inwoners. Het gaat dan specifiek om de behoefte en de organisatie van verplaatsingen van mensen en goederen. Het gaat dan om goederen in de ruimste zin van het woord: het brood van de bakker, de boeken van de bibliotheek of de via internet bestelde pakjes. De mobiliteitsbehoefte moet anders worden opgelost omdat de traditionele manier niet meer te bekostigen is. Vandaar dat we ook gestart zijn met een pilotproject Plattelandsmobiliteit. Tijdens dit project gaat het er om te bepalen waar behoefte aan is en het op een betrouwbare manier creëren van een lokaal mobiliteitsnetwerk.


Reacties

Reacties

Jaap van Velzen 07/01/2016 20:58

Mooie woorden. Het kleine dorpenbeleid van de laatste jaren bij uitstek. Je kan als gemeente behoeften blijven bepalen tot je een ons weegt en er bestaan al tig andere pilotprojecten op dit vlak.. Organiseer gewoon een van de door mij bedachte 'dorpsbuffetten' en laat de mensen samen bepalen wat ze voor elkaar en de leefbaarheid van anderen kunnen doen.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Wegdromen

De gemeentelijke verkeerskundige. Een duizendpoot, generalist én specialist tegelijk. Maar vaak ook een wat onzichtbare positie in de gemeente. In deze rubriek zoekt Verkeerskunde de verkeerskundige op.

Eerdere Wegdromen - Verkeerskunde

Eerdere Wegdromen

Overige wegdromers

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.