Paul Portheine, gemeente Hilversum (VK 5/2012)

maandag 3 september 2012 2 reacties 875x gelezen

Paul Portheine, senior ontwerper openbare ruimte/verkeerskundige, gemeente Hilversum

 

Op de foto staat u bij het bouwbord van het Turboduct. Wat maakt deze situatie zo bijzonder voor u? 

Het Turboduct is het sluitstuk van ons Integraal Bereikbaarheidsplan. Het kruispunt Oostereind-Soestdijkerstraatweg, waar we nu het turboduct aan het bouwen zijn, is één van de drukste kruispunten van Hilversum. We hebben gekeken naar uitbreiding van het kruispunt met verkeerslichten en naar een oplossing met een dubbelstrooksrotonde met dubbelstrooks toe- en afritten. Beide boden onvoldoende oplossing. De variant rotonde met tunnel (turboduct) voor doorgaand verkeer Oostereind kwam uiteindelijk na kruispuntberekeningen als winnaar uit de bus.


Reacties

Reacties

Rob Overhage 20/07/2017 10:05

Ik weet niet of dit vakje groot genoeg is om mee te delen, hetgeen ik wil melden, ik ben voorzitter van de VvE Teslatoren, en technisch bestuurslid van de parkeergarage `Faraday, beide gebouwen behoorlijk betrokken bij het herinrichten van Langestraat en Gooiland plein.Ten eerste de levensgevaarlijke situatie bij het (tijd) aanpassen van het fietspad bij ons voor de deur, het trottoir, inmiddels versmald wordt nu zowel door fietser/brommers gelijktijdig gebruikt met de voetgangers, welliswaar staan er borden dat de fietsers af moeten stappen, maar dat gebeurd niet, en het zal niet lang duren, dat er een ziekenwagen voor komt rijden, de eindverantwoording is dan geheel voor de uitvoerende partijen, waarvan acte. Dan hetgeen ons hier allen nog veel meer zorgen bard, de afsluiting van de Langestraat, hierbij wordt een parkeergarage met ca 100 plaatsen een aantal dagen geblokkeerd,
dit is op zich een onmogelijkheid, het gebeurd zonder overleg, in de garage staan mensen , die naar hun werk moeten en andere verplichtingen hebben, dat is geen onzin, ga meer eens overdag kijken hoeveel auto's hier elke dag weg zijn, overigens is de garage op dit moment geheel in gebruik, wat zal hiervoor de oplossing zijn, gratis gebruik voor allen in de AH garage, misschien in overleg met de pastoor, het Vitus terrein ? maar het zomaar afsluiten zonder overleg, daar protesteer ik, ook namens alle betrokkenen ten zeerste tegen.
Rob Overhage Langestraat 20A 06-54780327.
ik hoop wel dat er nu contact op genomen wordt.

Bram Cazius 27/12/2012 14:33

Geachte heer Portheine,

In verkeerskunde 05-12 bent u de trotse "drager" van Hilversum, de stad van Dudok. U staat bij de turborotonde, die de oostelijke toegang van Hilversum uit de richting Baarn en de afrit van de A27 is. U spreekt in het blad over het HOV. Dat project zal de bus sneller en betrouwbaarder door het verkeer moeten krijgen dank zij de eigen infrastructuur. De planvorming vordert gestaag, maar de uitvoering kan nog jaren op zich laten wachten.

Het busverkeer Huizen -Hilversum v.v. kent een hoge frequentie. De basisdagdienst is elke 15' een bus en in de spitsen aangevuld tot elke 7,5 minuut een bus.
Alleen kost het de bus heel veel tijd om Hilversum in te komen.

Daarom doe ik u het volgende voorstel aan de hand.
De Soestdijkerstraatweg kruist de A27 "blind". Maar voor het busverkeer naar Huizen ligt er sinds enkele jaren een busOPrit van de Soestdijkerstraatweg naar de A27.

Er is ruimte om ook een busAFrit te maken die van de A27 op de Soestdijkerstraatweg uitkomt.
Langs de Soestdijkerstraatweg stad-in is ruimte aanwezig om een busstrook aan te leggen vanaf de busAFrit tot aan de turborotonde. Daar "grijpt" de bus kort in in de regeling en de afwikkeling van het overige verkeer gaat weer verder.

Het voordeel is dat deze OP- en AFritten de bus direct profijt geven en na aanleg van de HOV infra zijn deze OP-en AFritten te gebruiken voor hulpdiensten. Een tweede voordeel is dat de modalsplit duidelijk verschuift naar het OV en de druk op Hilversum vermindert.

Graag wil ik mijn ideeën in een gesprek toelichten.

Met vriendelijke groeten,

Bram Cazius

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Wegdromen

De gemeentelijke verkeerskundige. Een duizendpoot, generalist én specialist tegelijk. Maar vaak ook een wat onzichtbare positie in de gemeente. In deze rubriek zoekt Verkeerskunde de verkeerskundige op.

Eerdere Wegdromen - Verkeerskunde

Eerdere Wegdromen

Overige wegdromers

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.