Hans ten Barge, ketenregisseur parkeren gemeente Arnhem

'Het imago van parkeren verbeteren'

vrijdag 26 augustus 2016 Maarten Reith 0 reacties 111x gelezen

Hans ten Barge, ketenregisseur parkeren gemeente Arnhem
Hans ten Barge staat bij het Centraal Station in Arnhem. Lees verderop in de tekst wat hier aan de hand is.

Hans ten Barge staat bij het Centraal Station in Arnhem. Lees verderop in de tekst wat hier aan de hand is.

Wat vindt u 'typisch Arnhems' aan het Arnhemse parkeer- en vervoerbeleid?

'Arnhem staat in de eerste plaats bekend om zijn trolleybussen, dat is natuurlijk met name 'typisch Arnhems'. Met betrekking tot het parkeren zijn we in Arnhem redelijk uniek in het feit dat wij al jaren parkeervergunninghouders toelaten in de drie gemeentelijke parkeergarages. Dit doen we door middel van kentekenherkenningtechnieken in de garages.'

 

Wat is (momenteel) uw grootste parkeerkundige probleem in uw werkveld?

'In Arnhem zijn dat er op dit moment twee. Om te beginnen is dat de politieke ambitie om in het centrum van Arnhem bouwprojecten te realiseren zonder inachtneming van enige parkeernorm. Het gaat dan vooral om het bouwen van appartementencomplexen. Vrijwel al deze extra woningen gaan gebruik maken van de huidige parkeercapaciteit. Het gevolg kan zijn dat we in het centrum van Arnhem weer een wachtlijst voor vergunninghouders moeten introduceren.

Het tweede probleem noem ik liever een uitdaging. Het gaat dan over het aanbesteden van alle uitvoerende parkeertaken in de gemeente Arnhem. We zijn aardig op weg en hopen uit te komen bij een partner in parkeren die zich ook als zodanig zal opstellen. Een partij waarmee we de komende jaren het imago van het parkeren in Arnhem kunnen verbeteren.'


Wat is uw parkeerkundige droomproject?

'Voor het parkeren in grote en middelgrote binnensteden moet worden betaald, dat wordt in de regel algemeen geaccepteerd. Toch blijft het daadwerkelijke betaalmoment, zowel op straat als in de garage, altijd een vervelend moment. Door in-car technologie, kentekenherkenningtechnologie en sensoren moeten betalingen achteraf automatisch worden geïncasseerd. Op deze wijze zal het betaalmoment geen negatieve stempel drukken op een leuke dag in een gastvrije stad. Dus geen enkele parkeerautomaat meer op straat en geen betaalautomaat meer in de garage, alles wordt automatisch geïncasseerd, dat is mijn parkeerkundig droommoment.'


Hoe gebruikt u sociale media en wat levert dit op in uw werk?

'Als grote gemeentelijke organisatie wordt dit gelukkig gebruikt door al onze communicatieadviseurs. Mededelingen/klachten/meldingen via de diverse socialemediakanalen worden aan ons doorgegeven, indien nodig van commentaar voorzien en weer geplaatst/gepost op dit medium. Als parkeerbedrijf gebruiken we de sociale media nu nog in onvoldoende mate.'


Op welke manier houdt u uw vakkennis op peil?

'Voor iemand die nieuw binnenkomt in het 'parkeervak' zijn er tegenwoordig gelukkig enkele vakopleidingen op verschillende niveaus. Zelf heb ik de parkeermanagersopleiding van DTV gevolgd. Daarna is het belangrijk om die kennis op pijl te houden door het lezen van vakliteratuur en door gebruik te maken van een netwerk. Met name dit laatste vind ik erg belangrijk, het delen van kennis en ervaringen met andere collega's in het land.'

 

Wat zou u als eerste doen als u minister van IenM was?

'Als ik minister van IenM was dan zou ik mijn collega van VenJ (Veiligheid en Justitie) ervan overtuigen dat er weer een pv-vergoeding (proces verbaal) ingevoerd moet worden. De landelijke overheid incasseert alle bekeuringen die worden uitgeschreven door handhavingsmedewerkers in gemeentelijke dienst. De gemeente levert de inspanning en betaalt de Boa's (buitengewoon opsporingsambtenaren) terwijl inkomsten uit de bekeuringen bij de Rijksoverheid terechtkomen. Deze pv-vergoeding aan gemeenten is vorig jaar als bezuinigingsmaatregel afgeschaft.'

 

Wat is uw belangrijkste vraag aan uw vakgenoten op dit moment?

'In de gemeente Arnhem zijn we verantwoordelijk voor de exploitatie van drie parkeergarages en voor het straatparkeren. Het straatparkeren is een publiekrechtelijke taak (niet btw-plichtig), het garageparkeren een privaatrechtelijke taak (wel btw-plichtig). Wil je in een stad efficiënt gebruik maken van de beschikbare ruimte en tevens zoveel mogelijk service bieden aan je klanten, dan neig je ernaar om steeds meer publiekrechtelijke taken in de garage toe te laten. Voor je het weet gebruik je meer dan 10 procent in garages voor publiekrechtelijke taken. Wat zijn dan de financiële gevolgen? Hoe gaat de fiscus hiermee om?'
 

iIn VK3/2016 stelde Floris van Elzakker, projectleider Elektrisch vervoer, Den Haag, de volgende vraag:

'Waarom zien exploitanten van grote parkeergarages niets in de aanleg/investering in laadinfra voor elektrische voertuigen?'

 

Antwoord Hans ten Barge:
'Om te beginnen moet je, denk ik, onderscheid maken tussen particuliere exploitanten van parkeergarages en garages die door gemeenten worden geëxploiteerd. Gemeenten nemen eerder hun maatschappelijke verantwoordelijkheid op dit gebied, particuliere exploitanten denken veelal 'laat de gemeente dit op straat maar oplossen. Los daarvan is het aanleggen van deze voorzieningen in een garage niet aantrekkelijk omdat deze plaatsen uitsluitend te gebruiken zijn door elektrische voertuigen. Je loopt dus kans dat de garage vol staat, er zelfs een rij voor de garage staat te wachten en dat de plaatsen voor elektrische voertuigen leeg staan. Het is erg lastig om dit met borden/dynamische verwijzingen op te lossen.

Tot slot zijn er nog steeds gemeenten waar voor het parkeren betaald moet worden maar waar elektrische voertuigen die aan het laden zijn niet hoeven te betalen. In dit soort plaatsen krijg je deze voertuigen met geen mogelijkheid de garage in. '

 

Wat is er (parkeerkundig) zo bijzonder aan de locatie waar u gefotografeerd bent?

'We hebben het over parkeren, altijd stof voor voldoende gesprekken op verjaardagsfeestjes maar niet echt opzienbarende locaties of projecten. Als ik er in Arnhem dan toch één moet noemen, dan kom ik terecht bij ons vorig jaar volledig in gebruik genomen Centraal Station. In Arnhem is dit een knooppunt geworden waar veel samenkomt. Onder dit station exploiteren wij een parkeergarage van 1050 plaatsen. Deze garage faciliteert de reiziger, de werkers in de kantoren rondom het station, de bezoekers van deze kantoren, de bezoeker van de binnenstad, de bewoners in de omgeving en de bioscoopbezoeker in de avonduren. Erg veel redenen dus om gebruik te maken van deze prachtige garage.'

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Wegdromen

De gemeentelijke verkeerskundige. Een duizendpoot, generalist én specialist tegelijk. Maar vaak ook een wat onzichtbare positie in de gemeente. In deze rubriek zoekt Verkeerskunde de verkeerskundige op.

Eerdere Wegdromen - Verkeerskunde

Eerdere Wegdromen

Overige wegdromers

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.