Den Haag is al veiliger

donderdag 27 juni 2019 Redactie 0 reacties 39x gelezen

Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid.
Richard van der Ark, programmaleider Fiets, was tot 1 juni 2019 programmaleider Verkeersveiligheid bij de gemeente Den Haag. Hij staat op de Stationsweg die onlangs is heringericht van een 50 km/uur- naar een 30 km/uur-weg. Deze herinrichting maakt deel uit van een groter plan om deze wijk volgend jaar autoluwer te maken en de maximum snelheid te verlagen. Naar verwachting hebben deze maatregelen een positief effect op de verkeersveiligheid.

Richard van der Ark, programmaleider Fiets, was tot 1 juni 2019 programmaleider Verkeersveiligheid bij de gemeente Den Haag. Hij staat op de Stationsweg die onlangs is heringericht van een 50 km/uur- naar een 30 km/uur-weg. Deze herinrichting maakt deel uit van een groter plan om deze wijk volgend jaar autoluwer te maken en de maximum snelheid te verlagen. Naar verwachting hebben deze maatregelen een positief effect op de verkeersveiligheid.

Hoe verkeersveilig is de gemeente Den Haag? 

“Den Haag is een prachtige stad aan zee, waar je veilig kunt fietsen, lopen en autorijden. De verkeersveiligheid in de stad is in vergelijking met twintig jaar geleden stukken verbeterd. Het aantal blackspots en ongevallen met letsel op deze plekken is drastisch verminderd. We blijven keihard werken aan minder verkeersongevallen en minder menselijk leed. We kunnen nog veel verbeteren bij de inrichting van straten en lanen, maar dat vergt scherpe ontwerpkeuzes en gedragsverandering van mensen. De verkeersveiligheid staat de laatste jaren echter, net als landelijk, behoorlijk onder druk. Voortdurend blijven investeren in infrastructuur, educatie en gedragsmaatregelen blijft noodzakelijk.” 

 

Wat zijn uw zorgen over de verkeersveiligheid in Den Haag? 

“Eén van de grootste uitdagingen voor de verkeersveiligheid is de toenemende drukte in de stad in combinatie met een divers gebruik van modaliteiten. Den Haag groeit naar verwachting in 2040 van 532.000 naar 620.000 inwoners. Deze groei wordt binnen de huidige grenzen van de stad opgevangen. Dat betekent een hogere dichtheid van mensen, dus meer potentiële conflicten. Daarbij zien we op dit moment een lichte stijging van het aantal verkeersongevallen. Verkeersveiligheid hangt af van de interactie tussen mensen, daarvoor aandacht hebben en de bereidheid om rekening te houden met en ruimte te bieden aan elkaar. Doordat het de laatste jaren drukker is geworden, komt veel aan op het gedrag van mensen in het verkeer, en hoe dat gestuurd kan worden.” 

 

Welke verkeersveiligheidsaanpak uit uw gemeente verdient navolging in andere gemeenten? 

“Ik ben trots op het Haagse ‘Veilig Leren Fietsen’. In tien jaar tijd hebben mijn collega’s en de stichting BreedActief een succesvol programma voor praktische verkeerseducatie in Den Haag opgezet. Niet voor iedereen in de stad is fietsen vanzelfsprekend. Bij Veilig Leren Fietsen worden op 30 basisscholen fietsvaardigheidslessen gegeven aan ongeveer 10.000 kinderen per jaar. Er wordt gezorgd voor een lesmodule, begeleiding en vier containers gevuld met fietsen en balansvoertuigen. Het bezit van een fiets is namelijk niet voor iedereen vanzelfsprekend. Fietsen is belangrijk, het maakt werk, sociale contacten en sport bereikbaar voor iedereen op gezonde wijze. Het is belangrijk dat iedereen veilig kan fietsen, zodat meer mensen gaan fietsen en de stad bereikbaar blijft.” 

 

Is er voldoende kennis over verkeersveiligheid beschikbaar? 

“Naar mijn mening is er voldoende kennis aanwezig voor een verkeersveiliger Nederland. Gedrag bepaalt in grote mate de veiligheid op straat. Het gedrag van mensen is daarbij soms ongrijpbaar en moeilijk beïnvloedbaar. Daar is nog een wereld te winnen. Geef elkaar de ruimte, ook al houdt dat je even op. Houd rekening met elkaar en heb aandacht in het verkeer, het kan een leven redden.” 

 

Hoe houdt u uw eigen verkeersveiligheidskennis op peil? 

“Mijn kennis houd ik op peil door mijn dagelijkse werkzaamheden voor Den Haag, het bezoeken van congressen, door kennis te delen met andere steden, soms een deelname aan een werkgroep en door het lezen van vakliteratuur en CROW-publicaties.” 

 

Wat is uw droomproject op het gebied van verkeersveiligheid? 

“Mijn utopische droomproject is het project dat het menselijk leed als gevolg van ernstige verkeersongelukken kan stoppen. Wat dat ook mag zijn. Het herinrichten tot en het instellen van meer autoluwe 30 km/uur-wegen in de dichtbevolkte stadswijken in en rondom het centrum kan naar mijn mening hier een grote bijdrage aan leveren.” 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Wegdromen

De gemeentelijke verkeerskundige. Een duizendpoot, generalist én specialist tegelijk. Maar vaak ook een wat onzichtbare positie in de gemeente. In deze rubriek zoekt Verkeerskunde de verkeerskundige op.

Eerdere Wegdromen - Verkeerskunde

Eerdere Wegdromen

Overige wegdromers

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.