Weg van de weg

donderdag 19 april 2012 119x gelezen

De proef met koppelvaart in Overijssel vorig jaar was succesvol

De proef met koppelvaart in Overijssel vorig jaar was succesvol

Hoe vervoer je het beste bulktransport van Rotterdam naar Coevorden: via weg, spoor of water? Nijhof-Wassink, logistiek dienstverlener, testte in 2009 of koppelvaart naar Coevorden mogelijk was. En dat wordt nu verder uitgewerkt.

 

De containerterminal in Coevorden heeft een goede aansluiting op het Duitse spoornetwerk en er is een binnenhaven. Frans Schuitemaker, algemeen directeur van Nijhof-Wassink: ‘De capaciteit over het water is hier vrij klein; de containers zijn zwaar waardoor de schepen niet kunnen worden volgeladen. Daarom deden we in april en mei vorig jaar een proef met koppelvaart: twee schepen (type Kempenaars) aan elkaar koppelen en varen van Almelo naar Coevorden. Zo kunnen we het aantal containers verdubbelen en het scheelt stookkosten en er is minder bemanning nodig.’ Sinds april dit jaar heeft de provincie Overijssel officieel toestemming gegeven. Voorwaarde is wel dat de gekoppelde schepen voorrang geven aan andere schepen. Schuitemaker: ‘We verwachten 85 rondvaarten per jaar, dat zijn er 1,5 per week. Over de weg zijn dat 2000 vrachtwagens. Inmiddels hebben schippers zich al aangemeld.’

 

De provincie gaat 18 miljoen euro investeren in de Overijsselse waterwegen. Dan is het mogelijk om met grotere schepen te varen met een betere stabiliteit en verwacht Schuitemaker dat koppelvaart niet meer nodig zal zijn en dat het vervoer over water toeneemt. ‘In de toekomst is varen met 1000-ton schepen mogelijk. Doen we dat niet, dan wordt het hier nooit een ontwikkeld gebied.’

 

Waar liggen de kansen voor een bedrijf in een relatief dunbevolkte regio? Schuitemaker: ‘Alles is gericht op Rotterdam. Maar in Coevorden is goede infrastructuur (spoor en water) en veel ruimte voor grote bedrijven. Je moet volume hebben, een basislading, en bovenop de klant zitten, anders zijn de kosten van het voor- en natransport te hoog. En de klant moet accepteren dat het transport over het water een dag langer duurt.’ Volgens hem liggen er nog voldoende kansen: ‘Als je kleine havens die niet meer in gebruik zijn revitaliseert, dan kan er veel transport van de weg af.’

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.