Weg van de weg

donderdag 19 april 2012 120x gelezen

De proef met koppelvaart in Overijssel vorig jaar was succesvol

De proef met koppelvaart in Overijssel vorig jaar was succesvol

Hoe vervoer je het beste bulktransport van Rotterdam naar Coevorden: via weg, spoor of water? Nijhof-Wassink, logistiek dienstverlener, testte in 2009 of koppelvaart naar Coevorden mogelijk was. En dat wordt nu verder uitgewerkt.

 

De containerterminal in Coevorden heeft een goede aansluiting op het Duitse spoornetwerk en er is een binnenhaven. Frans Schuitemaker, algemeen directeur van Nijhof-Wassink: ‘De capaciteit over het water is hier vrij klein; de containers zijn zwaar waardoor de schepen niet kunnen worden volgeladen. Daarom deden we in april en mei vorig jaar een proef met koppelvaart: twee schepen (type Kempenaars) aan elkaar koppelen en varen van Almelo naar Coevorden. Zo kunnen we het aantal containers verdubbelen en het scheelt stookkosten en er is minder bemanning nodig.’ Sinds april dit jaar heeft de provincie Overijssel officieel toestemming gegeven. Voorwaarde is wel dat de gekoppelde schepen voorrang geven aan andere schepen. Schuitemaker: ‘We verwachten 85 rondvaarten per jaar, dat zijn er 1,5 per week. Over de weg zijn dat 2000 vrachtwagens. Inmiddels hebben schippers zich al aangemeld.’

 

De provincie gaat 18 miljoen euro investeren in de Overijsselse waterwegen. Dan is het mogelijk om met grotere schepen te varen met een betere stabiliteit en verwacht Schuitemaker dat koppelvaart niet meer nodig zal zijn en dat het vervoer over water toeneemt. ‘In de toekomst is varen met 1000-ton schepen mogelijk. Doen we dat niet, dan wordt het hier nooit een ontwikkeld gebied.’

 

Waar liggen de kansen voor een bedrijf in een relatief dunbevolkte regio? Schuitemaker: ‘Alles is gericht op Rotterdam. Maar in Coevorden is goede infrastructuur (spoor en water) en veel ruimte voor grote bedrijven. Je moet volume hebben, een basislading, en bovenop de klant zitten, anders zijn de kosten van het voor- en natransport te hoog. En de klant moet accepteren dat het transport over het water een dag langer duurt.’ Volgens hem liggen er nog voldoende kansen: ‘Als je kleine havens die niet meer in gebruik zijn revitaliseert, dan kan er veel transport van de weg af.’

Inhoud laatste dossier

Wegontwerp

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 1 tot 5 van 60

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 5 van 60

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.