"We zijn op de verkeerde manier bezig met smart mobility"

donderdag 23 november 2017 Nettie Bakker 628x gelezen

"Smart Mobility is een ingrijpende ontwikkeling die mensen geen keuze laat om eraan mee te doen. Ik kan met zekerheid stellen dat een aantal psychologische aspecten te weinig aandacht krijgt", stelt verkeerspsycholoog GTI, Gerard Tertoolen, tijdens zijn Talk in het redactielokaal van Acquire Publishing op donderdag 24 november tijdens Verkeer, Mobiliteit en Parkeren. Hij noemt er vier tijdens zijn betoog.

Volgens Tertoolen worden we als mens dommer van automatisering, komen we in een moeilijke fase waarin we wel verantwoordelijk zijn maar de techniek dingen regelt, duurt het langer dan we denken voor we volledig vertrouwen op techniek en onderschatten we de emoties rond de ‘eigen’ auto.

Dat we dom worden van automatisering onderbouwt Tertoolen met het minder functioneren van ons natuurlijke navigatiesysteem: de hippocampus.

Ook onderschatten we het probleem van de aansprakelijkheid voor zaken die het systeem uitvoert. Ook moeten we niet denken dat we er zijn met een technische betrouwbaarheid.

We kunnen misschien vertrouwen op de parkeerhulp, maar dat wordt wel anders als je voertuig dicht op een ander rijdt met 130 km/uur.

En dan de emoties. Tertoolen adviseert om de reacties van Telegraaflezers te lezen als er een bericht is geplaatst over zelfrijden. Dat geeft al snel aan dat de auto vaak meer betekent dan een vervoermiddel van A naar B.

 

Ik ben niet tegen vooruitgang, benadrukt Tertoolen, maar we zijn te veel bezig met de voordelen van de smart mobility. "Ik bots met mijn verhaal tegen muren op. Te veel wordt er nu gewerkt aan systemen die de gebruiker op een gegeven moment ‘door de strot worden geduwd’. Ik wil dit graag omdraaien. Mijn boodschap is: ga in discussie met de gebruiker. Dat geldt voor alle mensen die nu bezig zijn met smart mobility."

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.