We fietsen gemiddeld boven de 50 km/uur

donderdag 25 april 2019 Redactie 21x gelezen

“Timo Fransen en ik hebben net het Wereldkampioenschap tandem op de baan achter de rug en hebben ‘helaas’ dit jaar de zilveren medaille behaald. Ik rijd met Timo vanwege mijn zichtaandoening Retinitis Pigmentosa. Dat betekent dat ik op dit moment nog door een ‘koker’ van 15-20 graden wat kan zien, daaromheen zie ik niet scherp."
Timo Fransen (l) en Vincent ter Schure (r) wonnen de gouden medaille tandem op de Paralympische Spelen in Rio de Janeiro 2016

Timo Fransen (l) en Vincent ter Schure (r) wonnen de gouden medaille tandem op de Paralympische Spelen in Rio de Janeiro 2016

Ik kan nog solo trainen, ook vanuit mijn woonplaats Houten, maar ik probeer altijd zo snel mogelijk uit de drukte te komen en fiets dan richting De Veluwe, Amerongse Berg en de Posbank bij Arnhem. Op deze ‘vaste’  routes weet ik precies waar het verkeer vandaan komt. Met Timo spreek ik meestal af op Papendal. En dan gaan we hard, gemiddeld boven de 50 km/uur. Dat is nu eenmaal een eigenschap van wielrennen. Ik probeer me altijd aan de verkeersregels te houden, en één van de voordelen van fietsen is dat je je gedrag kunt aanpassen,  maar ik merk elke dag dat het overige verkeer mij of ons, anders inschat.

Veel kruisingen
Houten is fietsstad nummer 1, maar is ingericht voor de gewone fietser. Voor mij is het met mijn beperking lastig fietsen omdat er veel kruisingen zijn waar fietsers van alle kanten op af komen. Ik pas mijn snelheid daarop aan en moet altijd goed om me heen kijken. Dat heb ik overigens in Utrecht ook en daar heb ik ook nog eens met de auto’s te maken. Grote steden ontloop ik daarom. In die zin is Houten toch weer veiliger.  

Toch hebben we het in Nederland goed geregeld voor de fiets. Ik rijd ook veel in het buitenland. En daar kom ik hele andere situaties tegen. Ik ben er regelmatig bang en heb in Italië ook wel eens schietgebedjes op de fiets gedaan toen we een weg moesten delen met auto’s die er 100 km/uur reden.

Wielrennen in opkomst
Het valt me op dat het Nederlandse wielrennen in opkomst is. Ik fiets vanaf mijn zevende jaar, maar heb nog nooit zoveel wielrenners gezien als nu. Misschien komt het omdat we internationaal ook weer een rol van betekenis spelen. Ook zie ik meer recreanten op de fiets. Ik juich dit toe, want ik  vind fietsen een goede manier om te sporten. Je maakt betere bewegingen. Hardlopen en fitness zijn vaak veel belastender. Bovendien ben je buiten en merk je bijvoorbeeld de wisselingen van de seizoenen.”   

Meldt u snel aan voor het Nationaal Fietscongres op 20 juni in Houten!

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 78

1 2 3 4 5 6

  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks...
  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...

Artikelen 1 tot 5 van 78

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.