Is de nieuwe fietsasfaltlaag wel betrouwbaar? (VK 7/2013)

maandag 9 december 2013 0 reacties 166x gelezen

In deze rubriek behandelen we vragen van weggebruikers over verkeerskundige situaties. We leggen deze vraag voor aan een woordvoerder van Stadsdeel Centrum Amsterdam, maar zijn benieuwd of u dit probleem in uw gemeente tegen bent gekomen en hoe u dit zou oplossen. Reageer!

Foto: G. van Oudenallen

Foto: G. van Oudenallen

Vraag: Gonnie van Oudenallen, Verkeersgroepen Amsterdam
Het nieuwe asfalt ligt nog geen jaar op de Weteringschans en het lijkt of de gaten er al invallen. Bewoners viel het ook op dat het plots moeilijker lijkt om hun auto nu passend te kunnen parkeren op de parkeervlakken. Zijn de vakken smaller gemaakt?  Maar het meest opvallend is toch het verschil tussen een ongeveer een jaar oud rood fietspad dat aansluit op het nieuwe stuk rood asfalt ter hoogte van de Museumbrug. Het rood bij het oude pad is bijna weg, maar het is duidelijk asfalt. We hebben  foto’s gemaakt waarin u kunt zien dat de structuur van het nieuwe deel rood is maar…anders. Wat is er nu anders dan voorheen? Is de kwaliteit minder in tijden van crisis?

Antwoord: woordvoering Stadsdeel Centrum
‘Wij hebben de verbreding van de parkeerstrook inmiddels uitgevoerd. Op fietspaden hoort rood asfalt, dit is een richtlijn van de Centrale Verkeerscommissie Amsterdam (CVC) en verklaart de keuze voor de kleur. Rood asfalt is duurder dan zwart asfalt, dus het gaat hier niet om de kosten. De structuur van asfalt kan per pad inderdaad verschillen, maar dit hangt van de mengselsamenstelling en heeft niets met kwaliteitsverschil te maken.’

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.