Voorwoord: Toegankelijkheid kán (VK5/2017)

vrijdag 27 oktober 2017 Nettie Bakker 15x gelezen

Ik heb twee dingen geleerd tijdens de productie van dit nummer: toegankelijkheid kán en het kán door samenwerken. Nederland wachtte lang met het ratificeren van het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een beperking, maar sorteerde er goed op voor, want we weten nu wel hoe we toegankelijkheid kunnen bewerkstelligen:

Sluit je als belangengroep voor mensen met een beperking aan bij een plaatselijk of regionaal platform, of richt er een op en werk als gemeente nauw samen met dit platform. Betrek de mensen van dit platform structureel bij herinrichting en bij nieuwe ontwerpen voor de publieke ruimte en de wereld wordt met sprongen toegankelijker.

Weliswaar zijn er gaandeweg forse noten te kraken, want een oplossing voor de een, creëert zo maar een probleem voor de ander, maar ook dan is samenwerken met de juiste personen, dé methode om tot creatieve oplossingen te komen.

 

En kijk gerust eens over uw schutting (een collega-gemeente heeft misschien al iets bedacht waar u nog niet op was gekomen) of doorbreek een schot (als je openbaar vervoer toegankelijker kunt maken voor een deel van het doelgroepenvervoer, dan kan dat een efficiënte investering zijn uit de doelgroepenpot).

 

Nog niet overtuigd van nut, noodzaak én van urgentie? Het lijkt mij niet meer van deze tijd dat geleidelijnen stoppen bij de uitgang van een station omdat daar de verantwoordelijkheid van de stationsbeheerder stopt.

 

Natuurlijk is de werkelijkheid weerbarstig, maar de tijdgeest zet alle lichten op groen voor samenwerken. En dan is er vaak nog maar een klein zetje nodig om een hele sprong te maken. Verkeerskunde en CROW geven graag een kontje en organiseren begin volgend jaar een samenwerkingsbijeenkomst met de mensen uit het dossier in het provinciehuis in Nijmegen. Doet u mee?

Voorwoord Nettie Bakker


Nettie Bakker, hoofdredacteur Verkeerskunde
E nettie@verkeerskunde.nl
T 038-4606 394
M 06-510 70 112

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.