Volgeboekte wegbeheerdersdag op de Automotive Week

donderdag 30 maart 2017 Nettie Bakker 80x gelezen

Ons verkeerssyteem is onhoudbaar. Er is potentie in smart mobility, maar we gaan nog een lange periode tegemoet met een mixed fleet op de weg. Dit en meer hoorden 200 aanwezige wegbeheerders op de vierde dag van de Automotive Week in Helmond. 100 wegbeheerders bleven achter op de wachtlijst. Dit toont de interesse bij wegbeheerders om te spreken over de toekomst van het wegbeheer.
Lindy Molenkamp, hoofd Eenheid Wegen en Kanalen in Overijssel (midden), sprak in het wegbeheerderspanel samen met Serge van Dam, topadviseur Rijkswaterstaat (rechts) en Lot van der Giessen, verkeersplanoloog in Eindhoven (niet zichtbaar)

Lindy Molenkamp, hoofd Eenheid Wegen en Kanalen in Overijssel (midden), sprak in het wegbeheerderspanel samen met Serge van Dam, topadviseur Rijkswaterstaat (rechts) en Lot van der Giessen, verkeersplanoloog in Eindhoven (niet zichtbaar) (Copyright: Hessel Bes)

Caspar de Jonge, projectmanager Beter Benutten, schetst de urgentie: ‘We moeten vernieuwen, veranderen, maar met de winkel open. We zullen de grenzen van onze comfortzones moeten opzoeken. We schuiven in het wegbeheer op van regeltechniek naar functioneel beheer. Op korte termijn gaat het om (inter)nationale eisen en randvoorwaarden helder te krijgen. En dat moeten we samen doen. Dus stop met denken in de bekende instituties en koninkrijkjes.’

Huidige systeem is onhoudbaar
Serge van Dam, topadviseur Rijkswaterstaat voor verkeersmanagement beschrijft de urgentie om te komen tot ‘reinventing’ verkeersmanagement: ‘Het verkeer wordt onveiliger, de files nemen nog lang toe en de daling van de uitstoot is onvoldoende om de milieu-afspraken na te komen. Dat betekent dat het huidige verkeerssysteem onhoudbaar is geworden.’

‘Potentie is er in smart mobility’, zegt van Dam. ‘Dat biedt veiliger voertuigsystemen, en biedt meer data uit verschillende bronnen, zodat we - samen met providers - hele fijnmazige verkeersinformatie kunnen gaan geven. Maar we krijgen eerst te maken met een lange periode met een ‘mixed fleet’ op de weg. Met bestuurde en zelfrijdende voertuigen. Dus met noodzakelijk visueel wegbeheer en met datawegbeheer.’ Van Dam roept de wegbeheerders op om samen de krachten te bundelen en geen eigen projectjes op te starten, maar projecten bij elkaar te brengen en groter te maken.

Panel
Van Dam schoof vervolgens aan bij Lindy Molenkamp, hoofd Eenheid Wegen en Kanalen voor de provincie Overijssel en Lot van der Giessen, verkeersplanoloog in Eindhoven. Molenkamp bereidt zich in Overijssel al een jaar of acht voor op een transitie in wegbeheer, met name door de mensen in de organisatie op te leiden van medewerker naar regisseur van eigen werkzaamheden. Lot van der Giessen zegt dat Eindhoven ruimtelijke en economische doelen stelt waarbij mobiliteit een middel is om deze doelen te bereiken.

Platteland
Een noodkreet uit de zaal vroeg aandacht voor de burger op het platteland. ‘Laat de toekomst geen verhaal van steden en snelwegen worden’. Serge van Dam stelde gerust dat juist op het platteland smart-deelconcepten voor (openbaar)vervoer worden ontwikkeld.

Tips van de dag
Lot van der Giessen: ‘Je kunt het niet alleen. Zoek mensen binnen en buiten je eigen organisatie om samen te werken.’ Lindy Molenkamp: ‘Kijk ook naar jezelf: heb je een betrekking of ben je betrokken? Wil je meewerken aan een betere samenleving? Werk samen en denk minstens op nationale schaal.’ Serge van Dam ten slotte: ‘En knoop er ambities aan. Denk aan Volvo met zero vision. Dat activeert mensen.’   

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.