Voetgangersbeleid op agenda Tweede Kamer

vrijdag 15 december 2017 Guus Puylaert 172x gelezen

MENSenSTRAAT heeft de Tweede Kamer in een brief opgeroepen om ‘lopen’ mee te nemen in nationaal voetgangersbeleid. En met succes. Op 14 december werd het onderwerp besproken tijdens het Algemeen Overleg Verkeersveiligheid (AOV) van de Tweede Kamer.

“Eenzijdige voetgangersongevallen worden namelijk nog niet meegenomen in de verkeersstatistieken”, vertelt Janneke Zomervrucht van MENSenSTRAAT. Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) stelde tijdens het AOV aan minister Van Nieuwenhoven van IenW vragen hierover.

Van Tongeren vroeg de minister waarom voetgangersongevallen niet worden meegenomen in de ongevallencijfers. “De minister zegde toe dit uit te zoeken en hier in een volgende AOV op terug te komen”, zegt Zomervrucht, die op de publiekstribune plaatsnam.

Meer politieke aandacht
Bij het debat waren, tot teleurstelling van Zomervrucht, niet alle politieke partijen aanwezig. "Maar onder meer D66 en 50PLUS willen in januari met ons praten, dus de brief die we hebben gestuurd heeft wel gewerkt", zegt ze.

Onzichtbaar
Lopen is vrijwel onzichtbaar in het verkeersbeleid, is de boodschap van MENSenSTRAAT. Ook ongevallen onder voetganger zijn bijna onzichtbaar. Als een voetganger onderweg struikelt op een slecht trottoir of tegen een paaltje aan loopt, telt zo’n ongeval niet mee in de verkeersstatistieken. Dit vermindert de urgentie om te investeren in goede en veilige voetgangersvoorzieningen.

Dat leidt er toe dat lopen binnen het verkeers- en verkeersveiligheidsbeleid beduidend minder aandacht krijgt dan de auto, de fiets en het openbaar vervoer. Volgens het CROW is de verhouding in beleidsinspanning tussen de vervoerwijzen auto, fiets en voetganger 80 tegen 5 tegen 1.

Meer aandacht
Jan Torenstra, voorzitter van MENSenSTRAAT, maakt zich zorgen. “In het Manifest Verkeersveiligheid, dat richtinggevend is voor het regeringsbeleid, komt de voetganger amper voor. Niet zo vreemd, want tussen de 32 afzenders van het Manifest zien wij geen enkele partij die opkomt voor de belangen van de lopende mens. Zo blijkt weer: ‘Als je niet aan tafel zit, sta je op het menu‘.”

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.