‘Voetgangeren’ is meer dan lopen door de stad

Eindhoven stelt voetganger centraal

maandag 28 april 2014 288x gelezen

Oversteek met doorgetrokken voetgangersoversteek en aangepast vri

Oversteek met doorgetrokken voetgangersoversteek en aangepast vri

Behalve een kwetsbare groep verkeersdeelnemers, zijn voetgangers vooral de meest vergeten groep. Dat je overal wel kunt lopen is zo evident, dat structurele aandacht ervoor ontbreekt. Hoe vaak is de voetganger daadwerkelijk opgenomen in de modal split in beleidsplannen? In Eindhoven is voor de voetganger een bewuste kanteling in denken gemaakt. Zowel ambtelijk als bestuurlijk en met draagvlak uit de stad.

 

De aanleiding voor deze kanteling was enerzijds noodzaak, anderzijds wens. De noodzaak komt voort uit verbetering van de luchtkwaliteit. De gemeenteraad heeft daarvoor al de prioritering binnen de stedelijke rondweg omgegooid. Daar gaan voetgangers, fietsers en openbaar vervoer vóór de auto. Aan de rondweg zelf is de hoogste prioriteit voor de auto toegekend. De wens voor de kanteling komt voort uit de ambitie om de stad aantrekkelijker te maken als hart van de Brainport regio. Het Eindhovense centrum is over de huidige centrumring gegroeid, die nu vooral nog een barrière is voor voetgangers. Ook is er de wens het succes van het campusmodel - een nieuwe plek van ‘stedelijk leven’, waar de voetganger centraal staat - verder toe te passen in de stad.

 

De High Tech Campus is daarvan het beste voorbeeld. Maar ook de TU/e campus, Strijp-S en Eindhoven Airport zijn voorbeelden van nieuwe ‘places to be’ in de stad. Met oog voor de (potentiele) kwaliteit van plekken en routes zijn de netwerken voor de stad opnieuw ontworpen in een omgekeerd ontwerpproces; met de voetgangers als uitgangspunt en startend midden in de stad. Met als resultaat in en rond het centrum een samenhangend en fijnmazig loopnetwerk van straten, stoepen en verschillend ingerichte pleinen en verbindende routes naar ‘places to be’ op enige afstand.

 

Voor vier schaalniveaus in de stad is dit masterplan, in samenhang met de andere vervoerwijzen, uitgewerkt en toegepast  (www.eindhoven.nl/opweg). Een voorbeeld van samenhang zijn herontwikkelings- en herinrichtingsprojecten waarbij de ontwikkeling van logische en aantrekkelijke routes voorop staat. Binnenkort steken de auto’s op de centrumring de voetgangersroute over, in plaats van zoals nu, andersom. De betekenis van de voetganger voor de stad gaat veel verder dan alleen lopen. Het ‘voetgangeren’ moet worden uitgevonden!

 

Erik van Hal, verkeersplanoloog gemeente Eindhoven

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.