Visie van Tweede Kamerleden

woensdag 11 april 2012 214x gelezen

Farshad Bashir, SP:

Verzelfstandiging van NS en ProRail mislukt
‘De overheid is voor 100 procent aandeelhouder en dus eigenaar van NS en ProRail. We zijn eigenaar, maar hebben weinig tot niets te zeggen. NS houdt zich bijvoorbeeld graag bezig met buitenlandse overnames, vastgoedontwikkeling en winstmaximalisaties. ProRail op zijn beurt heeft andere hobby’s gevonden, zoals onderzoek naar oplaadbare auto's. Ondertussen krijgt de top meer dan de Balkenendenorm. Maar fatsoenlijk treinen laten rijden lijken ze vergeten.
Beheer van het spoor en het rijden op het spoor zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, twee kanten van dezelfde medaille. Daarom moeten de twee bedrijven weer onder één dak en directe verantwoordelijkheid van de minister van Infrastructuur komen met democratische controle door de Tweede Kamer. En ze moeten met fatsoenlijke materiaal op tijd treinen laten rijden. Kortom: de verzelfstandiging van NS en ProRail is mislukt! NS en Prorail moeten dan ook weer één overheidsbedrijf worden!’

 

Charlie B. Aptroot, VVD:

Ov vraagt om één beslisser
‘Het openbaar vervoer is hopeloos versnipperd. In de Randstad beslissen het rijk (trein), de provincies (regionaal) en de stadsregio’s (ook regionaal) ieder over hun eigen openbaar vervoer. De VVD wil naar één autoriteit voor alle openbaar vervoer, te beginnen in de Randstad. Randstadrail is op zich succesvol, maar heeft te maken met zowel de eigen regels en voertuigen van HTM als RET. Onnodig veel overleg is nodig en aanpassingen aan elkaars systemen zijn onnodig duur. Het stond in het VVD verkiezingsprogramma en het staat in het regeerakkoord: er moet één autoriteit zijn met alle bevoegdheden en budgetten voor het openbaar vervoer. Als de Randstadprovincie er is dan kunnen ov-autoriteit en Randstadprovincie één worden.’

 

Politieke quotes over het openbaar vervoer uit 2009.

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 78

1 2 3 4 5 6

  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks...
  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...

Artikelen 1 tot 5 van 78

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.