Visie van Tweede Kamerleden

woensdag 11 april 2012 214x gelezen

Farshad Bashir, SP:

Verzelfstandiging van NS en ProRail mislukt
‘De overheid is voor 100 procent aandeelhouder en dus eigenaar van NS en ProRail. We zijn eigenaar, maar hebben weinig tot niets te zeggen. NS houdt zich bijvoorbeeld graag bezig met buitenlandse overnames, vastgoedontwikkeling en winstmaximalisaties. ProRail op zijn beurt heeft andere hobby’s gevonden, zoals onderzoek naar oplaadbare auto's. Ondertussen krijgt de top meer dan de Balkenendenorm. Maar fatsoenlijk treinen laten rijden lijken ze vergeten.
Beheer van het spoor en het rijden op het spoor zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, twee kanten van dezelfde medaille. Daarom moeten de twee bedrijven weer onder één dak en directe verantwoordelijkheid van de minister van Infrastructuur komen met democratische controle door de Tweede Kamer. En ze moeten met fatsoenlijke materiaal op tijd treinen laten rijden. Kortom: de verzelfstandiging van NS en ProRail is mislukt! NS en Prorail moeten dan ook weer één overheidsbedrijf worden!’

 

Charlie B. Aptroot, VVD:

Ov vraagt om één beslisser
‘Het openbaar vervoer is hopeloos versnipperd. In de Randstad beslissen het rijk (trein), de provincies (regionaal) en de stadsregio’s (ook regionaal) ieder over hun eigen openbaar vervoer. De VVD wil naar één autoriteit voor alle openbaar vervoer, te beginnen in de Randstad. Randstadrail is op zich succesvol, maar heeft te maken met zowel de eigen regels en voertuigen van HTM als RET. Onnodig veel overleg is nodig en aanpassingen aan elkaars systemen zijn onnodig duur. Het stond in het VVD verkiezingsprogramma en het staat in het regeerakkoord: er moet één autoriteit zijn met alle bevoegdheden en budgetten voor het openbaar vervoer. Als de Randstadprovincie er is dan kunnen ov-autoriteit en Randstadprovincie één worden.’

 

Politieke quotes over het openbaar vervoer uit 2009.

Inhoud laatste dossier

Stadsdistributie

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Stadsdistributie

Artikelen 1 tot 5 van 16

1 2 3 4

  • Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het...
  • Meer data, minder schade Van brandstof tot grondtransport en van pakketdistributie tot bouwmaterialen: jaarlijks wordt 82 procent van het binnenlands transport (in tonnen) vervoerd over de weg....
  • City Logistics Game toont duurzame stadslogistiek Doordat goederenstromen in steden nog vaak gefragmenteerd zijn, is de stadslogistiek niet efficiënt en daarmee een aanslag op het stedelijke milieu. Door volumestromen te...
  • Stormprotocol voor Markerwaarddijk Op de Markerwaarddijk (Lelystad-Enkhuizen) gold tot voor kort één stormmaatregel: de dijk ging dicht voor alle verkeer vanaf windkracht 10. Sinds de inwerkingtreding van een...
  • Opkomst (e-)cargofietsen in de stadslogistiek: zegen én zorg Stadslogistiek staat voor belangrijke uitdagingen: ten behoeve van een gezond leefklimaat is het gewenst om stadslogistiek (nagenoeg) emissievrij te maken. Tegelijkertijd groeit...

Artikelen 1 tot 5 van 16

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.