Visie van politici

woensdag 18 april 2012 80x gelezen

Kees Vendrik (GroenLinks):

Wat moet er gebeuren als de Taskforce Mobiliteit ophoudt te bestaan?

‘Het is prima dat 500 grote bedrijven toezeggingen hebben gedaan rond thuiswerk en het beperken van woon-werkverkeer en het gebruik van openbaar vervoer. In dit soort maatregelen valt nog heel veel winst te behalen voor de bereikbaarheid, meer dan met de aanleg van de zoveelste strook asfalt. Grote bedrijven als Rabobank of Vodafone geven werknemers alle vertrouwen om thuis te werken. Prima.

Maar naast de voorlopers zijn er heel veel achterblijvers. In het najaar liet GroenLinks onderzoek doen naar thuiswerk. Daaruit bleek dat een derde van de werknemers die graag af en toe thuis zou werken, dit niet mocht van hun werkgever. Juist voor dit soort werkgevers is er een stok achter de deur nodig. Het zijn ‘freeriders’, die zelf geen bijdrage willen leveren aan bereikbaarheid, maar profiteren van de inspanningen van anderen of louter rekenen op de overheid.

De Waal deed goede voorstellen om werkgevers én werknemers die willen werken aan thuiswerk tegemoet te komen. Dat is prima. Maar de vele achterblijvers mogen niet achterover leunen. Daarom moet de overheid druk op de ketel houden. GroenLinks schreef al een initiatiefwet, die voorziet in een thuiswerkrecht van maximaal één dag per week, tenzij een zwaarwegend bedrijfsbelang dit onmogelijk maakt.’

 

Lia Roefs, PvdA:

Mobiliteitsdoorpak

‘Bij mobiliteitsmanagement worden al een hoop goede dingen gedaan, maar er valt nog een wereld te winnen. De reiziger moet nog meer centraal komen te staan. Door te investeren in alle reismodaliteiten geeft dat de reizigers meer mogelijkheden en alternatieven tussen de vervoersmodaliteiten.

Flexibel en thuiswerken moet meer een rol gaan spelen bij de CAO-onderhandelingen. De mobiliteitsaanpak en het mobiliteitsmanagement moeten in onze ogen bol staan van concrete verleidingen. Er zijn de afgelopen tijd vele suggesties gedaan, maar er moet nu worden doorgepakt: betere besluiten en meer synergie tussen ruimte en mobiliteit. Van een mobiliteitsaanpak naar de mobiliteitsdoorpak, want daar gaat het in feite om.

Wij willen vanaf het begin bij iedere nieuwe woonwijk stations zien met voldoende fietsparkeergelegenheden het liefst nog aanvullende voorzieningen, zoals kinderopvang en supermarkten.’

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.