Visie van politici

woensdag 18 april 2012 85x gelezen

Kees Vendrik (GroenLinks):

Wat moet er gebeuren als de Taskforce Mobiliteit ophoudt te bestaan?

‘Het is prima dat 500 grote bedrijven toezeggingen hebben gedaan rond thuiswerk en het beperken van woon-werkverkeer en het gebruik van openbaar vervoer. In dit soort maatregelen valt nog heel veel winst te behalen voor de bereikbaarheid, meer dan met de aanleg van de zoveelste strook asfalt. Grote bedrijven als Rabobank of Vodafone geven werknemers alle vertrouwen om thuis te werken. Prima.

Maar naast de voorlopers zijn er heel veel achterblijvers. In het najaar liet GroenLinks onderzoek doen naar thuiswerk. Daaruit bleek dat een derde van de werknemers die graag af en toe thuis zou werken, dit niet mocht van hun werkgever. Juist voor dit soort werkgevers is er een stok achter de deur nodig. Het zijn ‘freeriders’, die zelf geen bijdrage willen leveren aan bereikbaarheid, maar profiteren van de inspanningen van anderen of louter rekenen op de overheid.

De Waal deed goede voorstellen om werkgevers én werknemers die willen werken aan thuiswerk tegemoet te komen. Dat is prima. Maar de vele achterblijvers mogen niet achterover leunen. Daarom moet de overheid druk op de ketel houden. GroenLinks schreef al een initiatiefwet, die voorziet in een thuiswerkrecht van maximaal één dag per week, tenzij een zwaarwegend bedrijfsbelang dit onmogelijk maakt.’

 

Lia Roefs, PvdA:

Mobiliteitsdoorpak

‘Bij mobiliteitsmanagement worden al een hoop goede dingen gedaan, maar er valt nog een wereld te winnen. De reiziger moet nog meer centraal komen te staan. Door te investeren in alle reismodaliteiten geeft dat de reizigers meer mogelijkheden en alternatieven tussen de vervoersmodaliteiten.

Flexibel en thuiswerken moet meer een rol gaan spelen bij de CAO-onderhandelingen. De mobiliteitsaanpak en het mobiliteitsmanagement moeten in onze ogen bol staan van concrete verleidingen. Er zijn de afgelopen tijd vele suggesties gedaan, maar er moet nu worden doorgepakt: betere besluiten en meer synergie tussen ruimte en mobiliteit. Van een mobiliteitsaanpak naar de mobiliteitsdoorpak, want daar gaat het in feite om.

Wij willen vanaf het begin bij iedere nieuwe woonwijk stations zien met voldoende fietsparkeergelegenheden het liefst nog aanvullende voorzieningen, zoals kinderopvang en supermarkten.’

Inhoud laatste dossier

Wegontwerp

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 1 tot 5 van 60

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 5 van 60

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.