VIM: wegen aanleggen kan slimmer en efficiënter

donderdag 4 juli 2013 0 reacties 237x gelezen

Het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM) maakte op 2 juni de resultaten van het project ‘intelligente walsen’ bekend. Het onderzoek werd gedaan in samenwerking met de Belgische Vereniging voor Asfaltproducenten (BVA), het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW) en vier walsproducenten.

Intelligente walsen kunnen belangrijke data al tijdens de aanleg registreren

Intelligente walsen kunnen belangrijke data al tijdens de aanleg registreren

Na de aanleg van een nieuwe asfaltweg, laat de overheid kernboringen uitvoeren om de kwaliteit te controleren

Na de aanleg van een nieuwe asfaltweg, laat de overheid kernboringen uitvoeren om de kwaliteit te controleren

Na de aanleg van een nieuwe asfaltweg, laat de overheid kernboringen uitvoeren om de kwaliteit te controleren. Het boren beschadigt echter de weg en bij slechte resultaten kan de aanleg niet meer verbeterd worden. Het is dan ook een stuk efficiënter om belangrijke data al tijdens de aanleg te registreren. Dit kan via zogenaamde ‘intelligente walsen’, die uitgerust zijn met een systeem dat een aantal parameters bijhoudt en de bestuurder signalen geeft. Op die manier kan de aannemer bijsturen tijdens de aanleg en achteraf het walspatroon en de bijbehorende resultaten als bewijs bij oplevering overhandigen. Hierdoor verhoogt de kwaliteit van de afgeleverde werken en is er minder hinder voor het verkeer gedurende de levensloop van het wegdek.

 

Inzet van intelligente walsen
Volgens Ingrid Lieten, Vlaams minister van innovatie, worden deze intelligente systemen momenteel heel weinig ingezet in Vlaanderen. Doelstelling van het proefproject ‘intelligente walsen’ is om te achterhalen waarom dat zo is. Het aanlegproces is  getest en er is gekeken hoe dit geoptimaliseerd kan worden tot een kwalitatief beter aangelegde asfaltverharding.

 

Het proefproject

Vier intelligente asfaltwalsen werden ingezet voor een proef op de N70 te Lokeren. Het projectteam vergeleek de resultaten van de intelligente systemen met deze van de kernboringen op de werf. Alle resultaten gaven aan dat de gewenste verdichting bereikt werd. De intelligente systemen geven een continu beeld van de uitgevoerde werken en staan de machinist bij in zijn werkzaamheden.

 

Terugschroeven van aantal kernboringen haalbaar
Koen Valgaeren, algemeen directeur van het VIM, concludeert: ‘Het project, dat een vervolgproject is van een eerder onderzoek over wegdekbeheersystemen, schept duidelijke verwachtingen over het inzetten van intelligente walsen op de werf. Het aantal kernboringen kan daadwerkelijk worden teruggeschroefd.’

 

Alle partijen zijn het er over eens dat verder onderzoek nodig is.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.