Verlichting langs snelwegen in voorjaar uit

dinsdag 5 maart 2013 0 reacties 388x gelezen

Vanaf dit voorjaar zal de verlichting langs de snelweg na 21:00 uur op een aantal plaatsen worden gedoofd. Dat heeft staatssecretaris Mansveld van IenM de Tweede Kamer laten weten.

In het voorjaar gaat de verlichting langs snelwegen vanaf 21:00 uur uit.

In het voorjaar gaat de verlichting langs snelwegen vanaf 21:00 uur uit. (Copyright: ANWB/AVD)

De maatregel was in september 2012 al aangekondigd, toen bekend werd dat Rijkswaterstaat tot 2020 zo’n 1,64 miljard euro moet besparen.

 

Het licht op het grootste deel van het rijkswegennet gaat uit tussen 21:00 en 05:00 uur. Op delen van het weggennet met zogenoemde ‘rijtaakverzwarende omstandigheden’, bijvoorbeeld bij scherpe bochten of een korte invoegstrook, en in tunnels blijft het licht aan. Momenteel worden de wegvakken in kaart gebracht waar de verlichting wordt uitgezet en vinden voorbereidingen plaats om dit mogelijk te maken.


Onderzoek naar alternatieven

Grote delen van de Nederlandse snelwegen zijn voorzien van dimbare verlichting. Mansveld acht het niet opportuun om dit overal in te voeren, omdat ook tijdens de rustige uren de intensiteiten nog steeds te hoog zijn zodat de verlichting nauwelijks zal doven. Ook actieve markering of verlichting in het wegdek zijn volgens de staatssecretaris geen volwaardig alternatieven voor bestaande openbare verlichting.

 

Effecten op energiebesparing en verkeersveiligheid

Er zijn nog geen gegevens bekend over de energie- en kostenbesparing en het effect op de verkeersveiligheid met het doven van de verlichting langs snelwegen. Dat wordt pas bekend nadat de maatregel is ingevoerd.

 

Reactie ANWB op maatregel
Uit onderzoek van de ANWB onder haar leden blijkt dat zij geen moeite hebben als er zuinig met energie wordt omgesprongen. Het doven van de verlichting moet echter de verkeersveiligheid niet in gevaar brengen. De financiële opbrengst van de maatregel (35 miljoen tot 2020) is niet schokkend, maar alle beetjes helpen.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.