Verkeersveiligheid? Nationale prioriteit!

woensdag 19 april 2017 94x gelezen

Maak een nationale prioriteit van verkeersveiligheid. Deze oproep doen 32 samenwerkende organisaties aan de Tweede Kamer en het nieuwe kabinet. De partijen hebben de afgelopen maanden een Verkeersveiligheidsmanifest uitgewerkt. In dit manifest spreken zij ambities uit en doen voorstellen om te kiezen voor veiliger verkeer en minder slachtoffers.
32 organisaties stellen in een verkeersveiligheidsmanifest dat Nederland zijn internationale koppositie als verkeersveilig land in rap tempo kwijtraakt

32 organisaties stellen in een verkeersveiligheidsmanifest dat Nederland zijn internationale koppositie als verkeersveilig land in rap tempo kwijtraakt (Copyright: ANWB/AVD)

De 32 organisaties, onder aanvoering van ANWB, SWOV, Veilig Verkeer Nederland en het Verbond van Verzekeraars, signaleren dat de verkeersveiligheid achteruit holt. Het aantal verkeersdoden laat sinds jaren een stijgende lijn zien (621 in 2015), het aantal ernstig gewonden neemt al jaren toe (meer dan 21.000 in 2015) en het aantal aanrijdingen liet in één jaar een toename van liefst 50.000 zien tot bijna 850.000.

14 miljard euro per jaar
Ook stellen de organisaties in het manifest dat Nederland zijn internationale koppositie als verkeersveilig land in rap tempo kwijtraakt, van een vaste top drie plaats naar inmiddels de negende positie op de wereldlijst. Daarnaast wijst de coalitie op de maatschappelijke kosten: ongevallen zorgen voor een schade van maar liefst 14 miljard euro per jaar, kijkend naar onder meer (blijvend) letsel, materiële schade en kosten door vertraging.

Verkeersveiligheidsmanifest
In het Verkeersveiligheidsmanifest spreken de betrokken organisaties uit dat het aantal verkeersslachtoffers niet met één maatregel kan worden teruggebracht. Alleen een combinatie van degelijke infrastructuur, veilige voertuigen en goed gedrag helpt het aantal doden, gewonden en schadegevallen terug te dringen. Beter benutten van kennis en innovatie zijn nodig, evenals effectievere handhaving en betere registratie en monitoring. Overheid en organisaties moeten beter samenwerken.

Tientallen aanbevelingen
Via een vijftal oplossingsrichtingen doet de coalitie eensgezind tientallen aanbevelingen, zoals het beter inrichten van 30km/uur-zones en veiligere fietsinfrastructuur: bijna de helft van de ernstige verkeersgewonden is fietser. De nieuwe Omgevingswet biedt de decentrale overheden de mogelijkheid om het ruimtelijk beleid goed vorm te geven. Ook door middel van veiligere en slimmere voertuigen – zoals systemen om binnen de rijbaan te blijven, noodremsystemen en intelligente snelheidsassistenten (ISA) – kan de veiligheid in het verkeer worden vergroot.

Drinken, hardrijden en smartphone
Naast een goede weginrichting en verkeershandhaving, is verkeersgedrag een belangrijke pijler van het manifest. Te veel drinken en te hard rijden zorgen respectievelijk voor ongeveer 20 procent en 30 procent van de ongevallen, en daarbovenop komt nog een groeiend  probleem: afleiding door gebruik van de smartphone. De coalitie roept het nieuwe kabinet op te onderzoeken welke middelen effectief zijn om deze problemen te bestrijden. Ook geven de organisaties in de coalitie aan waar ze momenteel zelf aan werken om het verkeer veiliger te maken.

Manifest verkeersveiligheid (pdf)

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.