Veranderde regelgeving wegtunnels en wegvervoer van goederen

donderdag 4 juli 2013 0 reacties 143x gelezen

Vanaf 1 juli gelden er nieuwe regels voor wegtunnels en zijn de regels rondom het wegvervoer van goederen aangescherpt door het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Voor alle nieuwe en bestaande wegtunnels langer dan 250 meter geldt een wettelijke norm die duidelijk maakt wanneer een tunnel veilig is (Foto: ANWB/AVD)

Voor alle nieuwe en bestaande wegtunnels langer dan 250 meter geldt een wettelijke norm die duidelijk maakt wanneer een tunnel veilig is (Foto: ANWB/AVD)

Voor Rijkstunnels hoeven geen keuzes meer gemaakt te worden over voorzieningen als ventilatoren, camera’s en verlichting. Een uniforme en duidelijke standaard maakt helder hoe deze uitgerust moeten zijn. Voor alle nieuwe en bestaande wegtunnels langer dan 250 meter geldt een wettelijke norm die duidelijk maakt wanneer een tunnel veilig is. De nieuwe Tunnelwet handhaaft het hoge veiligheidsniveau van Nederlandse tunnels en maakt een einde aan discussies over het gewenste veiligheidsniveau van een tunnel. In het verleden zorgden deze discussies voor vertragingen en kostenoverschrijdingen.

 

Regels rondom wegvervoer aangescherpt
Door de wijziging van de Wet wegvervoer goederen zijn nu de eisen voor vakbekwaamheid en betrouwbaarheid voor ondernemers in het wegvervoer strenger en zijn de regels rondom cabotage en overtreding daarvan duidelijk vastgelegd.

 

Uitwisselen gegevens
Lidstaten van de EU gaan gegevens over wegvervoersbedrijven via een elektronische register (Electronic Register of Road Undertakings (ERRU) uitwisselen, bijvoorbeeld over zeer ernstige overtredingen die in een andere lidstaat zijn begaan. Zo kunnen transportbedrijven of transportmanagers, die ernstige overtredingen in de Europese lidstaten begaan respectievelijk hun vergunning verliezen, of ongeschikt worden verklaard. Zij mogen dan hun activiteiten in heel Europa niet meer uitvoeren.

 

Cabotage
Wanneer een vervoerder uit een EU-lidstaat goederen vervoert tussen twee punten binnen de grenzen van een andere lidstaat, is er sprake van cabotage. Vervoerders mogen maximaal drie cabotageritten rijden tijdens verblijf in een ander land. De Inspectie Leefomgeving en Transport ziet toe op de handhaving hiervan.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.