Utrecht Bereikbaar

woensdag 18 april 2012 131x gelezen

Mottoborden zoals u die in en om de stad Utrecht kunt tegenkomen

Mottoborden zoals u die in en om de stad Utrecht kunt tegenkomen

De wegen in en rond Utrecht behoren tot de drukste van Nederland. De grootschalige wegwerkzaamheden aan de A2 en diverse stedelijke (invals)wegen zorgen op lange termijn voor een betere bereikbaarheid, op korte termijn levert het meer vertragingen op. Er moest een oplossing komen.

 

Wegbeheerders, ov-autoriteiten en het bedrijfsleven hebben de handen ineen geslagen in Utrecht Bereikbaar. Dankzij intensieve samenwerking van wegbeheerders en ov zijn de planningen van werkzaamheden beter op elkaar afgestemd, waarbij rekening gehouden wordt met de doorstroming van het ov. Zo konden al te grote problemen op de weg worden voorkomen en is de positie van het ov versterkt. En door bij te dragen aan het optuigen van een regionale verkeerscentrale werd ook verkeers- en incidentmanagement mogelijk in het stedelijke gebied.’

 

Alternatief voor de file

Onder de naam van Utrecht Bereikbaar zijn meer initiatieven succesvol doorgevoerd. Zo is er een vervoeralternatief voor het bedrijfsleven ontwikkeld: inmiddels bieden zo’n 180 werkgevers uit Utrecht en Nieuwegein bijna 13.000 forenzen dagelijks een alternatief voor de auto met de Utrecht Bereikbaar Pas. Met deze pas reizen de werknemers gratis met het openbaar vervoer en hebben ze beschikking over OV-fiets en KPN Hotspots in heel Nederland. Om piekbelasting bij extra werkzaamheden te voorkomen draait er op dit moment een proef met FileMijden. Dit is een beloningsmaatregel die er specifiek op gericht is om het verkeer op één corridor tijdelijk te verminderen. De verschillende initiatieven worden ondersteund met intensieve communicatie. Via een (mobiele) website en nieuwsbrieven kan iedereen informatie over wegwerkzaamheden, files en verkeershinder in de regio krijgen.

 

Duurzame modal shift

Dit samenwerkingsverband levert nu al veel winst op, er rijden dagelijks 1500 auto’s minder in spits. Nog steeds sluiten werkgevers zich aan en de verwachting is dan ook dat de teller in de komende maanden naar 17.000 gaat. Het zou wel eens het begin van een duurzame modal shift kunnen zijn. De enorme bereidheid vanuit het bedrijfsleven om de contracten te verlengen wijst daarop.

 

Voor meer informatie: www.utrechtbereikbaar.nl

 

Cees Oostrom, programmamanager Utrecht Bereikbaar

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.