Fraai, flexibel en energieneutraal

dinsdag 19 december 2017 Peter Bekkering 32x gelezen

Parkeergarages worden steeds vaker fraaie eyecatchers. Dat is een van de trends die Jeroen Drenth, commercieel directeur bij Continental Car Parks, het afgelopen jaar heeft waargenomen. Verder valt hem op dat garages energiearm of energieneutraal moeten worden. En flexibel, zodat ze als gebouw langer mee kunnen.
Jeroen Drenth, commercieel directeur bij Continental Car Parks

Jeroen Drenth, commercieel directeur bij Continental Car Parks

Jeroen Drenth is als commercieel directeur verantwoordelijk voor new business, nieuwe opdrachten en nieuwe projecten. Hij ziet een aantal trends die duidelijk afwijken ten opzichte van het verleden. ‘Een daarvan is dat parkeergarages tegenwoordig echt mooi zijn. Ik weet nog dat parkeergarages vijftien jaar geleden donkere gebouwen waren, het ideale decor voor detectiveseries. Q-Park heeft daar verandering in gebracht met aandacht voor een mooie coating en goede verlichting. Er kwamen garages die voldeden aan de ‘redelijke eisen’ van de Welstandscommissie. Inmiddels zijn we echter nog een stap verder en is er de parkeergarage 3.0.

 

Opdrachtgevers gaan niet meer voor de ‘redelijke eisen’ van de Welstand, maar willen de complimenten van de Welstand. Ze willen een statement maken door de garage veel kwaliteit mee te geven. Het resultaat is een parkeergarage waar de hoofdtrappenhuizen, de aansluiting tussen auto’s en openbaar vervoer, enorm mooi en comfortabel zijn gemaakt. De parkeergarage 3.0 is daarmee een visitekaartje geworden, een gebouw dat echt uitnodigt om je auto er neer te zetten.’

Diezelfde aandacht voor de esthetiek is volgens Drenth ook terug te zien in de verschijningsvorm. ‘Je ziet fraaie ronde garages en/of garages met mooie gevels. Ze zijn met veel aandacht ontworpen en zijn daardoor gebouwen geworden waar zowel eigenaars-exploitanten als gebruikers trots op kunnen zijn. Het zijn nu ook vaak eyecatchers en landmarks in een gebied. Bovendien staan ze vaak op markante locaties.’

 

Energieneutraal

De tweede trend die Drenth ziet is duurzaamheid. ‘Tot een paar jaar geleden ging het vooral om sustainability en zaken als ledverlichting. Nu is de ambitie veel groter: de parkeergarage moet energiearm of energieneutraal zijn. Als Continental Car Parks hebben we onlangs de eerste energieneutrale parkeergarage gerealiseerd, in Driebergen-Zeist. Opdrachtgevers zien daardoor dat het kan en benaderen ons om ook voor hen zo’n energieneutrale garage te realiseren. Het lijkt kortom of het kwartje bij de opdrachtgevers op dat punt gevallen is.’

‘Inmiddels worden we ook gebeld door eigenaren en exploitanten van bestaande garages die ons vragen om hun bestaande installaties zodanig om te vormen dat ze energieneutraal zijn. Ze realiseren zich dat het energieverbruik in garages zo minimaal mogelijk moet zijn. En dat garages vaak platte daken hebben die ze helemaal vol kunnen leggen met zonnepanelen. Daarmee kunnen ze voorzien in de energiebehoefte van de garage en misschien zelfs deels van de omgeving eromheen. Daarmee wordt de garage meer dan voorheen een integraal onderdeel van de omgeving.’

 

En die ontwikkeling gaat door: ‘De garage van de toekomst ligt vol met zonnepanelen en staat vol met elektrische auto’s. Daarmee wordt de garage in feite een grote accu, die overdag wordt opgeladen en ’s avonds de energie teruggeeft aan de omgeving.’ Opladen zal daarbij niet zozeer via stekkers plaatsvinden als wel via inductie, verwacht Drenth. ‘Die technologie ontwikkelt zich razendsnel.’

Drenth voorziet dat energiezuinigheid steeds belangrijker gaat worden voor auto’s. ‘Het kan goed zijn dat je straks met vervuilende auto’s niet meer de binnenstad in mag. Er blijven dus aan de rand van de stad garages nodig voor de minder schone auto’s.’

 

Flexibele garages

Een uitdaging voor Drenth is de opkomst van de elektrische fiets, die op korte afstanden steeds meer de concurrentie met de auto zal aangaan. ‘Wij spelen daarop in met flexibele garages die geschikt zijn voor auto’s en voor fietsen. De hoeveelheden fietsen en auto’s kunnen we afwisselen, afhankelijk van het politieke klimaat. Daarnaast maken we steeds meer demontabele of deels demontabele garages.’ Hij noemt een voorbeeld. ‘De parkeergarage bij Amsterdam RAI hebben we zo ontworpen dat we in de toekomst de hellingbanen kunnen verwijderen en het gebouw kunnen omvormen tot een appartementengebouw. Het ontwerp is kortom multifunctioneel. Daarom zijn de liften en trappenhuizen zodanig gepositioneerd dat ze goed zijn voor elk gebruik. En bij de vloeren zijn we niet uitgegaan van de autobelasting, maar van de veel zwaardere woningbelasting. Hetzelfde geldt voor de vrije hoogtes. Natuurlijk zijn dit extra investeringen, maar je hebt daardoor wel een gebouw dat langer meegaat omdat het veel couranter is.’

 

Lees het integrale artikel in PDF-versie.

Inhoud Trends 2018

  • Mobiliteit staat aan de rand van een nieuw tijdperk Mobiliteit staat aan de rand van een nieuw tijdperk Het systeem ‘auto’ loopt tegen zijn grenzen aan. We zijn hoognodig toe aan iets anders en daar zijn de geesten eindelijk rijp voor. Dat ziet ‘mobiliteitsfilosoof’ Kris Peeters als de belangrijkste trendbreuk. In 2018 dus minder werken... 21 december Maarten Reith
  • Beter-Benutten-trends en trends tijdens Beter Benutten Beter-Benutten-trends en trends tijdens Beter Benutten Zes jaar was Jan Bert Dijkstra hét gezicht van het programma Beter Benutten. Dit programma loopt nu af. Hoe kijkt Dijkstra hierop terug? Welke trends nam hij waar gedurende het programma en welke trends zette hij met het programma? 20 december Nettie Bakker
  • De voetganger is een sluitpost De voetganger is een sluitpost In mei kwam er een abrupt einde aan zeven jaar Zwols wethouderschap voor Filip van As. De politieke realiteit was dat Van As zich te weinig gesteund voelde voor zijn duurzaamheidsagenda. Hij kijkt niet met wrok terug. Integendeel, als (vrijwillig)... 20 december Vincent Wever
  • Free Floating Overlast Free Floating Overlast ‘Als je als overheid het aantal auto’s wil beperken door het stimuleren van auto- of fietsdelen, kies dan voor een systeem dat daadwerkelijk het aantal auto’s of fietsen beperkt. Een concept kan nog zo innovatief zijn, bedenk welke ruimtelijke... 20 december De parkeermeneer
  • Voetganger krijgt nog meer aandacht in 2018 Voetganger krijgt nog meer aandacht in 2018 Meer aandacht en meer ruimte voor de voetganger, die trend wordt zeker voortgezet in 2018. De gemeente Amsterdam wacht een spannend jaar: wat gebeurt er met loopstromen als de Noord/Zuidlijn in juli opent? Verder organiseert de stad het tweede... 20 december Karin Broer
  • De opmars van Placemaking De opmars van Placemaking Vakjournalist Derk van der Laan signaleert de trend Placemaking. Hij is zelf een van de ondersteuners van de methode, die in korte tijd enorm is gegroeid. Het gaat om het herinrichten van publieke ruimte zodat bewoners en andere gebruikers hiervan... 20 december Derk van der Laan
  • Zuid-Holland stimuleert innovaties in mobiliteit Zuid-Holland stimuleert innovaties in mobiliteit Mensen blijven reizen, zelfs meer. Ook in de krimpgebieden. Daar stappen mensen nu sneller in de auto omdat voorzieningen verder weg zijn, of ze pakken de elektrische fiets. Dat is volgens Floor Vermeulen, gedeputeerde van de provincie... 20 december Maarten Reith
  • Individuele fietsbeleving en datafusie Individuele fietsbeleving en datafusie Toegepast wetenschappelijk onderzoek op hbo-instellingen speelt een steeds grotere rol in de maatschappij. De NHTV ontwikkelde op basis van combinaties van bestaande technologie twee instrumenten voor fietsonderzoek, die verrassend nieuwe... 19 december Leonie Walta
  • Datastromen komen steeds meer samen en fuseren dus Datastromen komen steeds meer samen en fuseren dus Niels van Oort (39) is een echte ov-man die onderzoek en praktijk graag combineert. In zijn professionele leven is dat ook terug te zien: hij werkt voor zowel Goudappel Coffeng als de TU Delft. Sinds oktober is hij in Delft druk als kwartiermaker... 19 december Vincent Wever
  • Duurzaam vervoer in gezonde, compacte en leefbare binnenstad Duurzaam vervoer in gezonde, compacte en leefbare binnenstad Gezonde verstedelijking vraagt veranderingen in mobiliteit en ruimte. Zo zou de overgang naar elektrisch vervoer moeten samengaan met een andere inrichting van de binnensteden, zegt Leendert van Bree. Een inrichting die uitnodigt tot lopen en... 19 december Leonie Walta

Inhoud Trends 2018

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.